Skrevet av Emne: Laptop - garanti, reklamasjon, verksted  (Lest 7305 ganger)

Morder269

  • Gjest
Laptop - garanti, reklamasjon, verksted
« på: 15. April 2012, 23:54 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Er litt usikkerpåom jeg fårpengenetilbake pålaptopen min.

    Jeg kjøpte en Acer Aspire 5738ZG i februar 2010 på Elprice. Den funka bra fram til rundt 20. Desember. Da begynte skjermkortet å gi skjermen beskjed om å se helt forjævlig ut. Leverte den til Elprice så sendte de den på reparasjon til Acer. Fikk den tilbake og den funka som en drøm i 2 måneder og da begynte den å skru seg av pga overoppheting. Leverte den til Elprice og så sendte de den på reparasjon igjen. Acer fant ikke noen problemer og jeg måtte punge ut omtrent 900kr. I slutten av mars skulle Elprice nok en gang få en småirritert kunde inn på butikken, men da har de konkurs så måtte jeg selv kontakte Acer og den ble henta på døra og sendt for tredje gang til Acer verkstedet på reparasjon. De byttet ut kjøler til skjermkort og touchad. Fikk også igjen pengene fra forrige gang. Nå har det gått ca 1 år siden da og laptopen skrur seg av pga varmeproblemer. Så da lurer jeg på om hva rettighetene mine er og hvordan jeg skal gå fram. Helst har jeg lyst på pengene tilbake eller en ny og bedre laptop. Må jeg levere inn laptopen pånytt ellerkan jeg be om penger eller ny laptop?

    Beklager for uoversiktlig innlegg. Skriver på mobil.



    Utlogget Emilpoika

    • Minecraft-Operators
    • Guru
    • ***
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Laptop - garanti, reklamasjon, verksted
    « Svar #1 på: 16. April 2012, 10:33 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Med vanlig forbrukerkjøp har du "garanti" i to år etter at produktet er kjøpt. -Sett at man regner med at produktet skal vare så lenge (noe en PC burde gjøre), det er også mulig å få -5 års garanti, på f.eks. biler. Når folk sier "2 års garanti", er det faktisk feil, fordi du har 2 års garanti på en PC uansett. Oppdager du et problem må du reklamere innen to måner etter feilen ble oppdaget. Acer har rett til å prøve å reparere datamaskinen din, og låne deg en i mellomtiden, 2 ganger, før man selv har krav på å heve avtalen.
    Derimot så her de to årene gått, så jeg tror neppe at du kan be dem om noe. Sjekk om du har fått noen forlenget garanti når du fikk datamaskinen førte gang.

    PS. Beklager om noe av informasjonen i innlegget er feil, det er et år siden jeg hadde om dette i rettslære...


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Laptop - garanti, reklamasjon, verksted
    « Svar #2 på: 16. April 2012, 13:54 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Takk for langt og hjelpende svar! Har jo levert inn Pc'en 3 ganger nå for samme problem og forrige gang (omtrent 1 år siden) så byttet de ut kjøleelement eller noe sånt til skjermkort. Da er det vel sånn at jeg får forlenget garanti på den delen? Og ettersom det er kjøling osv som er problemet så vil jo dette bli fjerde gang.



    Utlogget Emilpoika

    • Minecraft-Operators
    • Guru
    • ***
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Laptop - garanti, reklamasjon, verksted
    « Svar #3 på: 16. April 2012, 14:27 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Takk for langt og hjelpende svar! Har jo levert inn Pc'en 3 ganger nå for samme problem og forrige gang (omtrent 1 år siden) så byttet de ut kjøleelement eller noe sånt til skjermkort. Da er det vel sånn at jeg får forlenget garanti på den delen? Og ettersom det er kjøling osv som er problemet så vil jo dette bli fjerde gang.
    PC-en er kjøpt som en enhet, så tror ikke det er forlenget garanti på de forskjellige delene. Dessuten så er det Elprice som har kjøpt delen, ikke deg, desverre.

    Derimot kunne du ha protestert den tredje gangen de tok den inn til reprasjon.

    Er i skikkelig rettslærehumør, nå som rettsaken streames live...


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Laptop - garanti, reklamasjon, verksted
    « Svar #4 på: 16. April 2012, 15:05 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Ringte til de nå og får reklamasjonsskjema. Svenske som svarte selv om jeg ringte til Acer Norge -.-

    Angående rettsaken så anbefaler jeg å se den på DR da det er usensurert.
    http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2012/04/12/135130.htm



    Utlogget Emilpoika

    • Minecraft-Operators
    • Guru
    • ***
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Laptop - garanti, reklamasjon, verksted
    « Svar #5 på: 16. April 2012, 15:44 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Hva skal du med reklamasjonsskjemaet, hvis fristen er gått ut? Fikk du vite noe om det?


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Laptop - garanti, reklamasjon, verksted
    « Svar #6 på: 16. April 2012, 16:05 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Egentlig ikke, men tolka det som at de prøvde å vri seg unna.



    mrthewil2000

    • Gjest
    Sv: Laptop - garanti, reklamasjon, verksted
    « Svar #7 på: 17. April 2012, 09:15 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Har faktisk den samme laptop'en selv, Morder :P
    Har bare en ting å si om den; DRITT PC!



    Morder269

    • Gjest
    Sv: Laptop - garanti, reklamasjon, verksted
    « Svar #8 på: 17. April 2012, 14:20 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Skal levere den inn i dag, må bare ta ut harddisken for å kopiere over filer.



    mrthewil2000

    • Gjest
    Sv: Laptop - garanti, reklamasjon, verksted
    « Svar #9 på: 17. April 2012, 18:50 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Skal du ta ut harddisken ut av pcen?
    Vis du skal levere den til reperasjon, kommer ikke garantien til nytte vis du har løsnet på noen skruer osv.



    Morder269

    • Gjest
    Sv: Laptop - garanti, reklamasjon, verksted
    « Svar #10 på: 17. April 2012, 20:01 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Fikk det bekreftet.