Skrevet av Emne: Minecraft Pjatt  (Lest 878007 ganger)

Utlogget Emilpoika

  • Moderator
  • Guru
  • *****
  • Innlegg: 1.278
  • Karma: +12/-0
  • #Emilpoika
    • Vis profil
    • Emilpoikas Facebookside
Sv: Minecraft Pjatt
« Svar #2055 på: 08. Juni 2015, 23:40 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Høres spennende ut;)


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Utlogget Cybersyn

    • n00b
    • *
    • Innlegg: 2
    • Karma: +1/-0
      • Vis profil
      • localhost
    Sv: Minecraft Pjatt
    « Svar #2056 på: 09. Juni 2015, 19:43 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • (For å unngå bump)
    Jeg har allerede en liten Makefile med alle småtingene jeg gjorde endel i forbindelse med siste oppgradering, bl.a. disse linjene:
    Kode: [Velg]
    wipe-nether:    clean
            rm -Rfv world_nether/*

    wipe-endgame:   clean
            rm -Rfv world_end_game/*
    Jeg prøver å lære meg å bruke make og co, og lurer på hvorfor du bruker make til dette? Jeg trodde makefiles var enkle sett med regler for hvordan program skal kompileres, ikke et komplett skriptspråk... Er det noe jeg har gått glipp av?
    « Siste redigering: 09. Juni 2015, 20:52 pm av BrutalOst »



    Utlogget Floyd-ATC

    • Livstidsdiktator
    • Administrator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 542
    • Karma: +12/-0
      • MSN Messenger - floyd@atc.no
      • Vis profil
      • floyd.atc.no
      • E-post
    Sv: Minecraft Pjatt
    « Svar #2057 på: 10. Juni 2015, 20:01 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Nå kjenner jeg bare make overfladisk, det er som du sier ikke et fullverdig scriptspråk men det har makroer og det fine med make er at du kan bruke en Makefile til å beskrive avhengigheter mellom ulike deler av et prosjekt og spare tastetrykk på repetetive ting.

    F.eks i dette tilfellet hvor jeg prøver meg fram til en måte å nullstille en liten del av serveren, det krever et spesifikt sett med kommandoer som man kunne ha samlet i et lite script. Så finner jeg fram til en måte å nullstille en annen del, denne kunne vært lagt i et annet script. Hvis jeg nå ønsker å nullstille "alt" så kunne jeg ha laget et tredje script som kjører de to andre i en bestemt rekkefølge.

    Istedet samler jeg alle kommandoene i en og samme Makefile, jeg kan nå nullstille kun en og en del, eller alt sammen med en enkel kommando. Hvis de to metodene har fellestrekk (f.eks. paths eller andre argumenter) så holder det å deklarere disse ett sted (man kan til og med bruke en makro for å finne dem dynamisk).

    Sånn ser Makefilen min ut akkurat nå:
    Kode: [Velg]
    JAVA_OPTIONS=-Xms4096m -Xmx4096m -Xmn1024m -Djava.io.tmpdir=/home/floyd/tmp -XX:MaxPermSize=512M
    MC_OPTIONS=--log-append 0 --log-count 5 nogui

    DB_NAME=mc
    DB_USER=mc
    DB_PASS=********

    BASEPATH=/home/floyd/mc

    clean:
            rm -fv *~ DEADJOE || true


    # Destroy all databases, both flatfile and mysql. DO NOT USE unless you know what you're doing.
    reset:          clean reset-players reset-logblock reset-dynmap reset-containerprotect reset-petition reset-spawncontrol reset-
    warps reset-kits reset-stargates reset-regions

    reset-players:
            rm -Rfv world/players/*  || true
            rm -Rfv world_nether/players/*  || true
            rm -Rfv world_the_end/players/*  || true

    reset-logblock:
            mysql -f ${DB_NAME} -u${DB_USER} -p${DB_PASS} -e 'truncate `lb-players`'
            mysql -f ${DB_NAME} -u${DB_USER} -p${DB_PASS} -e 'truncate `lb-world`'
            mysql -f ${DB_NAME} -u${DB_USER} -p${DB_PASS} -e 'truncate `lb-world-chest`'
            mysql -f ${DB_NAME} -u${DB_USER} -p${DB_PASS} -e 'truncate `lb-world-sign`'

    reset-dynmap:
            rm -Rfv plugins/dynmap/web/tiles/world/*
            rm -Rfv plugins/dynmap/web/tiles/world_nether/*
            rm -Rfv plugins/dynmap/web/tiles/world_the_end/*

    reset-containerprotect:
            rm -Rfv plugins/ContainerProtect/locations.txt
           
    reset-petition:
            rm -Rfv plugins/PetitionPlugin/*.ticket || true
            rm -Rfv plugins/PetitionPlugin/archive/*.ticket || true
            rm -Rfv plugins/PetitionPlugin/last_ticket_id.txt || true
            rm -Rfv plugins/PetitionPlugin/mail/* || true

    reset-spawncontrol:
            rm -Rfv plugins/SpawnControl/spawncontrol.db

    reset-warps:
            rm -Rfv plugins/TelePlugin/warps/*

    reset-kits:
            rm -Rfv plugins/KitPlugin/kits-*.txt

    reset-stargates:
            rm -Rfv plugins/Stargate/portals/world.db

    reset-regions:
            rm -Rfv plugins/WorldGuard/worlds/world/regions.yml || true
            rm -Rfv plugins/WorldGuard/worlds/world_nether/regions.yml || true
            rm -Rfv plugins/WorldGuard/worlds/world_the_end/regions.yml || true

    reset-everything:       reset
            rm -Rf world
            rm -Rf world_nether
            rm -Rf world_the_end


    plugins:        clean
            mv bukkit_update/plugins/*.jar plugins || true
            rm -Rfv bukkit_update/plugins/*.html  || true
            rm -Rfv bukkit_update/plugins/*.txt || true

    publish-plugins:
            rm -Rfv /home/floyd/public_html/minecraft.atc.no/bin/plugins/*.jar || true
            cp -v plugins/*.jar /home/floyd/public_html/minecraft.atc.no/bin/plugins

    db-backup:     
            mysqldump -f ${DB_NAME} -u${DB_USER} -p${DB_PASS} > minecraft.sql

    db-restore:
            zcat mysql-20130628-000337.zip | mysql -f ${DB_NAME} -u${DB_USER} -p${DB_PASS}

    mysql:
            mysql -f ${DB_NAME} -u${DB_USER} -p${DB_PASS}


    space:
            -cd ${BASEPATH}
            -find backups/* -mtime +1 -type f -exec rm -v {} \;
            -find logs/* -mtime +1 -type f -exec rm -v {} \;

    # Delete stale backups, then make labeled backups of everything
    backup: space db-backup publish-plugins
            -cd ${BASEPATH}
            tar cvfz backups/plugins-`date +%Y%m%d-%H%M%S`.tgz --exclude=*.png --exclude=*.hash plugins 2&> backups/plugins.log ||e
            screen -S mc -X stuff 'save-all'`echo -ne '\015'`
            sleep 3
            screen -S mc -X stuff 'save-off'`echo -ne '\015'`
            sleep 1
            zip -r backups/world-`date +%Y%m%d-%H%M%S`.zip world
            screen -S mc -X stuff 'save-on'`echo -ne '\015'`
            zip -r backups/mysql-`date +%Y%m%d-%H%M%S`.zip minecraft.sql




    # Destroy world data
    wipe-world:     clean reset
            rm -Rfv world/*

    wipe-nether:    clean
            rm -Rfv world_nether/*

    wipe-endgame:   clean
            rm -Rfv world_the_end/*

    wipe-test:      clean
            rm -Rfv test/*

    wipe-all:       wipe-world wipe-nether wipe-endgame



    # Download the most recent Bukkit build manually (CButD should take care of this)
    bukkit:
            wget http://cbukk.it/craftbukkit.jar

    screen:
            screen -S mc make server
    # Start Bukkit minecraft server in an endless loop
    server:
            echo "#!/bin/bash" > run.sh
            echo "while [ true ]" >> run.sh
            echo "do" >> run.sh
            echo "java ${JAVA_OPTIONS} -jar spigot.jar ${MC_OPTIONS}" >> run.sh
            echo "rm banned-players.txt" >> run.sh
            echo "echo Restarting in 30 seconds" >> run.sh
            echo "sleep 30" >> run.sh
            echo "done" >> run.sh
            chmod +x run.sh
            ./run.sh

    servertest:
            echo "#!/bin/bash" > run.sh
            echo "java ${JAVA_OPTIONS} -jar spigot.jar ${MC_OPTIONS}" >> run.sh
            chmod +x run.sh
            ./run.sh


    # Force CButD to check for updates immediately after server startup
    updatecheck:
            rm -Rf plugins/CraftBukkitUpToDate ; true
           
    server-save-all:
            screen -S mc -X stuff 'save-all'`echo -ne '\015'`

    server-restart:
            screen -S mc -X stuff 'stop'`echo -ne '\015'`

    Som du ser erstatter den en hel bråte med script, kommandoene kan testes og kjøres både manuelt og via crontab helt uten videre. Brukernavn/passord og annen nøkkelinfo er definert kun et enkelt sted.

    Som jeg nevnte innledningsvis, dette er bare å skrape i overflaten av hva make kan gjøre. Større prosjekter har ofte et helt hierarki av Makefiles hvor hver fil håndterer standard funksjoner som kompilering, linking, testing og installasjon av akkurat "sin" komponent i et større system. En overordnet makefile vil da rekursere gjennom en liste med underkataloger og simpelthen kjøre "make install" eller hva det skal være.



    -Floyd.

    --
    Det finnes 10 typer mennesker;
    de som forstår binærtall, de som ikke gjør det, og de som forstår Grey code.

    Utlogget OlsenExpress

    • n00b
    • *
    • Innlegg: 10
    • Karma: +0/-0
      • Vis profil
      • FMTA Norge
    Sv: Minecraft Pjatt
    « Svar #2058 på: 17. Juni 2015, 17:52 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Laget en ny ting som vil redde deg hvis du brenner.
    Skriv /warp r så kommer du rett ned i vannet.
    Hvorfor den bare heter r er fordig det blir enkelt å skrive når du har et kort navn. (På grunn av hastigeten)
    Håper folk skjønte det. :D


    OlsenExpress er meg :-)

    Utlogget Hebelub

    • Minecraft-Operators
    • Wannabe
    • ***
    • Innlegg: 55
    • Karma: +4/-0
      • Vis profil
      • E-post
    Sv: Minecraft Pjatt
    « Svar #2059 på: 03. August 2015, 12:19 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Jeg har laget et nytt prosjekt som jeg startet på for noen dager siden. Jeg lager en kalkulator, den regner bare ut ting som 5 + 3 eller 2 + 9 men alikevel er den ganske kul. :P den er ikke helt ferdig ennå for den skal også kunne regne minus. ;) "/warp numb" for å komme dit.  :o


    Hebelub

    Utlogget Hebelub

    • Minecraft-Operators
    • Wannabe
    • ***
    • Innlegg: 55
    • Karma: +4/-0
      • Vis profil
      • E-post


    Hebelub

    Utlogget Emilpoika

    • Moderator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Utlogget ramo242

    • Wizard
    • ****
    • Innlegg: 292
    • Karma: +0/-0
    • Grump Ramo - Paint Master - rOlfFa fan
      • Vis profil
    Sv: Minecraft Pjatt
    « Svar #2062 på: 12. August 2015, 14:04 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Siden jeg skiftet navn til BlanketBanana, lagde regioner og sånt, kunne jeg ikke bruke dem når jeg skifta tilbake til ramo242.
    Gi en applaus til ramo.


    DOO WEEE DOOOOOOOO

    Utlogget Hebelub

    • Minecraft-Operators
    • Wannabe
    • ***
    • Innlegg: 55
    • Karma: +4/-0
      • Vis profil
      • E-post
    Sv: Minecraft Pjatt
    « Svar #2063 på: 12. August 2015, 15:33 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0


  • Hebelub

    Utlogget Emilpoika

    • Moderator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Minecraft Pjatt
    « Svar #2064 på: 12. August 2015, 18:10 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Siden jeg skiftet navn til BlanketBanana, lagde regioner og sånt, kunne jeg ikke bruke dem når jeg skifta tilbake til ramo242.
    Gi en applaus til ramo.
    Har du laget petition om det IG?
    Jeg er lite på for tide pga. ny jobb, så har ikke tid til å dra innom å hjelpe før langt ut i neste uke :P


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Utlogget argh99

    • Minecraft-Operators
    • Wizard
    • ***
    • Innlegg: 360
    • Karma: +1/-0
      • Vis profil
      • 42
    Sv: Minecraft Pjatt
    « Svar #2065 på: 12. August 2015, 18:45 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Siden jeg skiftet navn til BlanketBanana, lagde regioner og sånt, kunne jeg ikke bruke dem når jeg skifta tilbake til ramo242.
    Gi en applaus til ramo.
    Har du laget petition om det IG?
    Jeg er lite på for tide pga. ny jobb, så har ikke tid til å dra innom å hjelpe før langt ut i neste uke :P
    Ja, hun har
    Ja, jeg har fikset :P


    42
    -

    Utlogget argh99

    • Minecraft-Operators
    • Wizard
    • ***
    • Innlegg: 360
    • Karma: +1/-0
      • Vis profil
      • 42
    Sv: Minecraft Pjatt
    « Svar #2066 på: 16. Oktober 2015, 17:37 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Bare jeg som blir kasta ut omtrent 20 sek etter man logger inn?
    Skjer bare med ATC flere ganger i dag


    42
    -

    Utlogget Floyd-ATC

    • Livstidsdiktator
    • Administrator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 542
    • Karma: +12/-0
      • MSN Messenger - floyd@atc.no
      • Vis profil
      • floyd.atc.no
      • E-post
    Sv: Minecraft Pjatt
    « Svar #2067 på: 16. Oktober 2015, 17:41 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Jeg har snakket med kabelleverandør, de har jobbet med et kjent problem i nettet hele denne uka og håper å løse det permanent i dag. Han opplyste om at de fortsetter å jobbe med feilretting i helgen om nødvendig, så det er bare å krysse fingrene.

    Oppdatering: Han var akkurat innom og fikk se med egne øyne, han trodde nemlig det var OK nå men fant etterhvert ut at det var noe mer feil så han raste avgårde for å reparere. Håper fortsatt det kommer i orden i løpet av kvelden. Med det samme fikk jeg koplet vekk D-Link routeren som har vært hovedmistenkt tidligere, nå kjører jeg Juniper SRX rett ut mot ISP og kan begynne litt kreativ analyse av problemet på egen hånd.
    « Siste redigering: 16. Oktober 2015, 19:31 pm av Floyd-ATC »


    -Floyd.

    --
    Det finnes 10 typer mennesker;
    de som forstår binærtall, de som ikke gjør det, og de som forstår Grey code.

    Utlogget Emilpoika

    • Moderator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    God Jul!
    « Svar #2068 på: 24. Desember 2015, 00:45 am »
  • [applaud]1
  • [smite]0
  • God Jul!


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Utlogget Floyd-ATC

    • Livstidsdiktator
    • Administrator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 542
    • Karma: +12/-0
      • MSN Messenger - floyd@atc.no
      • Vis profil
      • floyd.atc.no
      • E-post
    Sv: Minecraft Pjatt
    « Svar #2069 på: 28. Desember 2015, 09:12 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0

  • God jul og godt nytt år til dere også :-)


    -Floyd.

    --
    Det finnes 10 typer mennesker;
    de som forstår binærtall, de som ikke gjør det, og de som forstår Grey code.