Forums.ATC.no

Ano-Tech Computers => Minecraft => Emne startet av: Emilpoika på 24. Januar 2013, 06:34 am

Tittel: Nytt kart eller?
Skrevet av: Emilpoika24. Januar 2013, 06:34 am
Now, here's a long and boring post for you all! :D

Når versjon 1.3.0 kommer ut (muligens rundt månedskifte release dato er 1. august), så lurte jeg på om vi skulle foreta noen endringer på serveren sånn generelt.

Jeg tenkte da på om vi skulle starte med nytt kart, eller ha det som vi har nå. Andre ideer?
I motsetning til det dere forventer, er ikke dette en direkte avstemning, men mer et forslag.
Det er mange som har spurt om vi kan bytte kart, og det kan være lurt å poengtere at flere av dem er nye/skjeldne spillere. Riktig nok er det en felles steming blandt flere av spillerne at de ønsker et nytt kart, men ikke miste det de har bygget. Det er flere som har spurt meg om jeg kan opptrette en tråd i forumet for dette. (Enten fordi de ikke vet hvordan de skal høres overbevisende/argumenterende ut. Eller bare fordi de ikke gidder)
Jeg vil poengtere hvilke konsekvender det å bytte kart har, så kan man eventuellt legge inn sin egen mening her etter å ha lest tråden.

For det førte kan jeg nevne at grunnen til at vi fikk et nytt kart forrige gang var:

  • Praktiske problemer med masse "metadata" som refererte til den gamle verdenen, slik som kister, regioner, portaler, logblock-data og en masse annet. Noe av dette lå i MySQL og flate tekstfiler som kunne konverteres med litt scripting, men andre ting lå i proprietære db-filer som ikke uten videre lot seg endre på.
  • Mye SØPPEL bygget av folk uten estetisk sans, slik som digre glass-greier midt ute i vannet, digre klumper midt oppe i lufta, trange ubeboelige byer og ting som var delvis griefet i stykker og forlatt.
  • Endel idioter hadde spawnet/duplisert tonnevis med diamanter og andre ting som er ment å være vanskelig å få tak i. Uansett hvordan man tok tak i dette problemet så ville det bli urettferdig for noen.
  • Verden var begynt å bli ganske utarmet, og siden den stammet helt tilbake fra ALPHA så eksisterte ikke nye materialer og andre ting som har blitt lagt til i spillet senere på naturlig vis. Som f.eks. landsbyer.
  • Gamle bygg laget av inaktive spillere blokkerte plassen for nye spillere slik at disse måtte reise flere kilometer fra spawn for å finne seg en ledig plass. Frustrerende.

Hvilke av disse punktene stemmer med dagens situasjon? Sjokkerende mange, faktisk.
Det er bygd utrolig mye søppel, noe som i det siste ikke har vært et problem. Det er bare for en OP å lage petition for så å få fjernet det etter litt diskusjon med eieren/de andre OP-ene. PRoblemet er at flere (de fleste faktisk) av tingene ikke er logblock på, så det er veldig vansklig å vite hvem som ar bygd flere av tingene. Derfor blir man nødt til å bruke world-edit når man fjerner byggene. Dette ser ikke alltid særlig bra ut når man er ferdig. En annen ting som er verdt å nevne er at det er 19 petitioner åne, 15 av dem er avstemninger jeg har startet om bygg som burde rives. I løpet av tiden de har vært åpne, og alle timene de andre OPsene har vært på serveren, har kun 3 av dem blitt kommentert. Hvis det fortsetter slik, vil jeg påstå det trengs en oppfriskning i OP-medlemmene.
På punktet med  "Endel idioter hadde spawnet/duplisert tonnevis med diamanter og andre ting[...]" vil jeg nevne at creative-forsøkene også har satt store mengder diamanter og lignende i omløp, som ikke en gang er brukt x-ray for å lete fram, men snarere plassert/minet av enkelte spillere. Dette har vært en volsom knekk for økonomien på serveren. Litt juks må man regne med. Jeg sniker meg med gjevne mellomrom inn på spillere for å forsikre meg om at de ikke bruker x-ray, men sjokkerende ofte gjør de det.

Verden har begynt å bli ganske tynn, og mange påstår det ikke er ledige plasser å bygge. Dette er feil Det er soore deler av kartet som fortsatt er øde og ugenerert. -Men det er likevel for lite med tanke på at f.eks. emralds kun genereres i relativt nye deler av kartet, og dette kommer alltid til å bli værre etterhvert som minecraft-updates kommer. (Det er bare å se på antalle ubebodde jungler på serveren, så forstår du hva jeg mener...)

Gamle bygg laget av inaktive spillere er noe man må regne med. Like vel er det frustrerende å se etterlatte bygg som har blitt griefet, men logblocken er borte for lengst. Man kan ikke fjerne bygget, men man kan ikke reparere det heller. Det er alt for mange slike bygg på serveren nå. Hva med å la logblocken vare lengre, mye lengre enn det det gjør nå, når vi starter et nytt kart?

Sånn, det var noen av argumentene vi ble konfronert av forrige gang.
Forøvrig kan jeg nevne at kartet kom ut i slutten (og da mener jeg virkelig slutten) av 2011. Kartet er derfor ikke særlig gammelt, sammenlignetmed det forrige kartet. Det er heller ikke direkte nytt, og det kan være lurt å spørre seg selv om vi vil at kartet skal se like stygt ut som det forrige før vi bytter det.

Det argumentet alt står å henger på angående å skaffe seg et nytt kart er at man misterdet man har bygget. -Eller gjør man det?
Jeg foreslår at vi kjører to kart, slik at OPs kan bruke WE og flytte ting inn igjen, så lengde det ikke er en form for urimelig bygg. Bygget som jeg desedert har brukt mest tid på er den kinesiske muren (kanskje det bygget som er brukt mest tide på på serveren) kan med andre ord ikke flyttes inn i det nye kartet. Flere av de tingene som er i spawn kan derimot byttes; Flere ting som pixel-art, slott og lignende kan flyttes til ett nytt kart.'


Now, was that a long and boring post for you?

Edit: Min mening angående forrige gang vi byttet kart:
For å beholde de tingene som gjør denne serveren bra var vi nødt til å ha en kart-reset, bare les http://goo.gl/YuCda.

Edit 2: State of the map:
(http://0o2471.net//50097.jpg) (http://0o2471.net/50097)
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: DJdur25. Januar 2013, 14:50 pm
Now, was that a long and boring post for you?
Yes.
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Morder26925. Januar 2013, 14:58 pm
Jeg stemmer ihvertfall for at den gamle worlden skal kastes bort og har en ide til hvordan du kan unngå å miste nye items. Det er å f.eks å starte med en world med halve størrelsen av den som er nå og deretter utvide den når det trengs. På den måten vil det alltid være ubebodde områder og du vil få inn nye items osv.

Da er det bare å vente på den tredje versjonen av Emil sitt ultimate tidsfordriv  ;)
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Emilpoika25. Januar 2013, 15:15 pm
Syns morder sitt siste innlegg i denne tråden er det beste forslaget jeg har sett på forumet på svært lenge. Det er bedre å ha et mindre kart som utgangspunkt, for så å utvide det. I stedet for slik vi så ofte gjør det: Starte med et 10 000 blocks kart, og så vurdere å utvide det, noe det aldri har blitt noe av.
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Safew00d25. Januar 2013, 20:51 pm
Et nytt map kunne vært en god ide ja, men det og skulle ha ett nytt map hvert halvår blir litt overkill. greit nok at man vil ha de nye resursene, men noe av det som gjorde ATC så bra var et bra map
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Emilpoika25. Januar 2013, 22:52 pm
*År, ikke halvår.

Hva med en utvidelse, da? Noe lignende som vi har diskutert tidligere.

En eventuell (og lite sannsynlig) utvidelse av kartet løses på samme måte som med originalen: Man lager åpninger her og der i ettertid :-)

Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Smurfe27. Januar 2013, 15:40 pm
Enig at vi burde bytte map snart ja. Kanskje rett etter 1.5 kommer ut?
Tittel: Nytt map på 1.6.2?
Skrevet av: skyer604. August 2013, 20:58 pm
Jeg hadde blitt glad og sikkert andre om vi fikk nytt map... igjen.
Her er mine argumenter for nytt map...

1. Vi er bgrenset med chunks.

2. I 1.6.2 vet vi vel alle at hester har kommet, og de er umulige å finne siden vi er begrenset med chunks og vi må ha nye chunks for å finne hester. Men det er like greit med nytt map enn å utvide mappet, for
    for det blir vanskelig å transportere hestene tilbake til hoved landet.

3. Quartz har kommet og alt i nether er utforska, så samme grunn som 2.

4. Lenge siden vi skifta map.

5. Og det begynner å tetteseg med bygge plass, og cavene er for det meste utforska...

Edit: Slo denne tråden sammen med en tidligere tråd. -Emilpoika
Tittel: Sv: Nytt map på 1.6.2?
Skrevet av: solve9405. August 2013, 18:30 pm
Starte på nytt igjen blir kjedlig, men jeg ser at folk kan gå lei det gamle karte når det kommer nye ting. Det at det er lite plass på karte er helt feil i å med at det nesten ikke er bygg noen ting.
Så de som likker å bygge vill nok klage siden dem vil ha sinne bygg på atc.

Så vis vi skal kifte map vil jeg ha to map, der vi kan ha full creativ i det ene å full survival på det andre. Der du må skaffe halt selv.

Creativ mapet
er til for å bygge store bygninger og store byer.
Vi kommer til å få problemer med at folk kommer til å flate ut store omeråder noe som blir veldig kjedlig, så vi må ha noen retnings linjer.
Karte trengs aldri å fornyes før det er propp fult, å da trenger vi bare å ta en avgjørelse av hva som skal genereres om, så bruker vi we til det. Det vil si at du ikke er sikker på at byen din står for altid. Blir Karte for fult går det dårligst lagde ned, for å få opp nye ting. Dette må bli avstemning når det blir fult.
Survival
Det det er bygg opp noen få pvp-arena i en hoved by og alt av dødlig ting tar skade, fall fra høye ting dør man av osv.
Mapet fornyes vær gang en stor oppdatering kommer slik at de nye tingene kommer med.

Dette ville vært det beste. OP trenger ikke å ha noen fordeller på survival mapet, men trenger we tilgang på creative slikk at vi kan endre på feil. (dette har vi tilgang til fra før). Vi slipper derfor det masse om at det er dårlig gjort at oper er høyre stillt og kan bare spawne rustninger.

Dette må floyd vurdere om serveren vi har klarer å dra to kart og om han gidder sette det opp.
Men trur fler ville vært glad for en slik løsning
Tittel: Sv: Nytt map på 1.6.2?
Skrevet av: Emilpoika06. August 2013, 11:01 am
Hvis vi skal ha to kart foreslår jeg at vi holder oss til at ATC er ATC.
Sitat
Selv om dette primært er en byggeserver så har vi monstre, du må ha mat for å overleve og kun enkelte materialer er gratis. Enkelte monstre er endret sånn at de ikke skal ødelegge det folk har bygget.
I så fall ville jeg vært mer positiv til at vi beholdt det gamle mappet og utvidet det.
Kartet per i dag:
(http://0o2471.net/l/54947)
Som man kan se er det kun havdypet i hjørnene av kartet som ikke er utforsket. Dette gjør det som nevndt vansklig å finne hester hvis de ikke spawner i vanlige chunks, ov vansklig å få tak i enkelte ramaterialer. Jeg kjøper imidlertid ikke bortforklaringen at Nether er tom for materialer.
Jeg vil ikke miste tingene ejg har bygget på ATC, men jeg vet ikke om Floyd vil utvide kartet eller ikke.

Hvis vi like vel blir å kjøre to kart samtidig anbefaler jeg at vi åpner et nytt kart, men beholder det gamle lenge nok til at vi får kopiert noen utvalgte ting over til det nye kartet. I såfall kan man jo stenge det ene kartet for bygging, men ha det åpent for chat og petitions om kopiering.

Alt koker ned til hva Floyd synd blir best, og gidder å gjennomføre.

Edit: Gikk gjennom portalen til the nether (Den som er i spawn), og der var det masse netherkvarts :D
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Safew00d07. August 2013, 10:21 am
Det er nok på tide og generere et nytt kart. Kan forstå at det er fristende og flytte over bygg, så vi kan jo kjøre dobbelt slik vi gjorde ved forrige map bytte.

Jeg støtter ideen til Sølve om og ha 2 map. Et for rein bygging å et survival. Det vi da også kan gjøre er og ha survival mappet fullstendig survival slik at det blir litt vanskelig og faktisk overleve, lignende dayz. det vil si, pvp overalt. MULIGHET for og ødelegge for hverandre. INGEN resurser utenom det man skaffer the hard way. osv.
Dette fordi man vil få mulighet for litt hardcore minecraft survival.

På map nummer 2 vil vi da få den spillestilen vi kjører nå, til og med kansje enda friere når det kommer til det og få materialer. MEN man må ha absolutt krav om protection. kansje til med så ekstremt at man MÅ claime et område før man i det heletatt får bygge.

Jeg veit ikke hva dere andre mener om denne ideen, men litt respons og flere kreative ideer er vel motatt. Og så må Floyd si om det er en mulighet og gjenomføre noe slikt som dette. :)

MVH Safew00d
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Morder26907. August 2013, 15:43 pm
Hvis dere vil ha noe slikt gjennomført så kan det være lurt å finne en mod som vil fungere perfekt til akkurat dette da Floyd garantert er mere opptatt det vi er.
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: solve9407. August 2013, 18:00 pm
I prinsippet har vi det vi trenger av plugins, det er bare det å sette opp premision riktig for vært kart.
Satt dette opp for morro for en god stund siden med kun tre plugins der alle ligger inne på atc. Det var et litte helvete å lagge retihetene rikt, men det var vel noe med at jeg satt med retigheter for andre ting i form av domene server å deling av diverse ting. Gikk sinsykt i surr.

Å det går også ann å bruke pluginsen som vi kjørte før til creativ. Vi får ikke problemet med juksing med kister og slikt. er litt vanskelig å nå fra kart til kart.
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Floyd-ATC07. August 2013, 19:26 pm
Ideen med flere kart på samme server er ikke ny, og jeg liker tanken på å gjøre dagens kart til ren creative. Så kan man ha et rent survival-kart ved siden av.

Men... en slik løsning innebærer behov for stålkontroll med inventory og gamemode ved teleport. Ikke trivielt når folk flyr rundt med enchantet utstyr og ting, og vi fikk en smak av hva triksing med inventory fører med seg av problemer så snart en plugin inneholder en øøørende liten feil sånn at man må endre ting etter at det er satt i drift. (LimitedCreative anyone?)

Jeg er også usikker på hvordan det da vil være med nye versjoner og reset av survival-kartet. Vil ikke det gjøre enda mer vondt, med tanke på hvor mye jobb som skal til for å bygge noe ordentlig i ren survival mode? Eller forutsetter vi her at ingen egentlig kommer til å bygge noe bevaringsverdig i survival-kartet?

Så er det en tredje faktor som er minst like viktig, og det er Bukkit. Jeg begynner rett og slett å bli møkk lei av å vente på oppdateringer som aldri kommer. Når 1.5.2 ENDELIG var på plass så gikk det mindre enn en uke(!!!) før den var utdatert. Seriøst, sånt sliter på motivasjonen. Om de i det hele tatt har seriøse planer om å lage en 1.6-versjon vet jeg faktisk ikke, det er nå mer enn ett år siden Notch gikk ut og ansatte Dinnerbone (en av hovedutviklerne bak Bukkit) for å utvikle et offisielt plugin-API i Minecraft.

Siden har ingen hørt noe om dette API'et. Grunntanken med Bukkit (bukkit.jar + craftbukkit.jar) var at plugins skrevet mot bukkit.jar i prinsippet skulle kunne brukes mot hvilken som helst server-versjon bare denne implementerte bukkit-API'et, sånn at hvis Minecraft noensinne fikk et plugin-API så skulle man liksom kunne wrappe inn dette i Bukkit og kjøre videre med samme plugins. Tross dette, så snart planene om et offisielt API ble kunngjort så var den offisielle holdningen at nå ville det snart ikke lenger være bruk for Bukkit i det hele tatt. Så... skal man jobbe mer med plugins i det hele tatt, eller sette seg ned og vente? Og i så fall på hva?

*sukk*

En annen mulighet er faktisk å bite i det sure eplet og kjøre vanilla med nytt kart inntil minecraft.atc.no kan gjenoppstå som fullverdig Bukkit-server med dagens kart + et nytt survival-kart. Det vil bli en periode med et sant helvete med griefing og dritt, men kanskje bedre enn i praksis ingen server? Kanskje...
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Safew00d08. August 2013, 10:02 am
En annen mulighet er faktisk å bite i det sure eplet og kjøre vanilla med nytt kart inntil minecraft.atc.no kan gjenoppstå som fullverdig Bukkit-server med dagens kart + et nytt survival-kart. Det vil bli en periode med et sant helvete med griefing og dritt, men kanskje bedre enn i praksis ingen server? Kanskje...

Meningen med et rent survivalmap er at det skal være vanskelig og overleve å bygge noe kult / bra / pent. Det skal da også være pvp, og det skal være mulig og griefe. Dette fordi man da kan gå sammen i lag for og bedre overleve. Dette kan jo også føre til kamper imellom teamene. Det som er viktig er jo at dette ikke må taes så veldig seriøst. Blir man griefa så har man ikke passa godt nok på byningen sin, dør man så skal man miste ALT. Rett og slett god gammeldags minecraft survival.

Når det gjelder det mappet som er nå, er det jo et ønske om og bytte ut det i samme slengen. Det begynner og bli fult, og alt er utforska.

Ellers må vi vel vente i et halvt år mellom hver bukkitoppdatering intil man får en offisiell API

Edit: Fjernet litt av det gigantiske sitatet. -Emilpoika
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Emilpoika08. August 2013, 13:35 pm
Meningen med et rent survivalmap er at det skal være vanskelig og overleve å bygge noe kult / bra / pent. Det skal da også være pvp, og det skal være mulig og griefe
Og hele poenget med ATC er at det skal være en byggeserver med beskyttelse.
Sitat fra: Floyd-ATC
Resultatet er en server med jevnlig automatisk backup, beskyttede soner, logging av all aktivitet og gjennomarbeidede rettigheter til ulike brukergrupper. Jeg tester absolutt alt jeg legger inn på en privat testserver. Jeg deler kode med andre plugin-programmerere for å finne de beste løsningene. Jeg sitter i timevis og analyserer logger for å avdekke mystiske feil som kan skyldes minecraft, bukkit eller plugins. Alt sammen har en eneste hensikt: At hvem som helst skal få bygge og ha det gøy uten at andre kommer og ødelegger.

Blir man griefa så har man ikke passa godt nok på byningen sin, dør man så skal man miste ALT. Rett og slett god gammeldags minecraft survival.
Hører allerede frustrerte barns gråt i det deres aller første treblock blir griefet.

Det begynner og bli fult, og alt er utforska.
Nei. Se selv: http://minecraft.atc.no:8123/

Men... en slik løsning innebærer behov for stålkontroll med inventory og gamemode ved teleport. Ikke trivielt når folk flyr rundt med enchantet utstyr og ting, og vi fikk en smak av hva triksing med inventory fører med seg av problemer så snart en plugin inneholder en øøørende liten feil sånn at man må endre ting etter at det er satt i drift. (LimitedCreative anyone?)
[...]
En annen mulighet er faktisk å bite i det sure eplet og kjøre vanilla med nytt kart inntil minecraft.atc.no kan gjenoppstå som fullverdig Bukkit-server med dagens kart + et nytt survival-kart. Det vil bli en periode med et sant helvete med griefing og dritt, men kanskje bedre enn i praksis ingen server? Kanskje...
Derfor er det kansje greit å fortsette med det oppsettet som er nå med en blanding av byggeserver med creativehjelpemidler som kits, bare at vi har et nytt kart også? (for å de nyeste funksjonene)

En ting alle forslagene har til felles er at dette blir lettere:
Hva med en utvidelse, da? Noe lignende som vi har diskutert tidligere.
En eventuell (og lite sannsynlig) utvidelse av kartet løses på samme måte som med originalen: Man lager åpninger her og der i ettertid :-)
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: solve9408. August 2013, 16:50 pm
En annen mulighet er faktisk å bite i det sure eplet og kjøre vanilla med nytt kart inntil minecraft.atc.no kan gjenoppstå som fullverdig Bukkit-server med dagens kart + et nytt survival-kart. Det vil bli en periode med et sant helvete med griefing og dritt, men kanskje bedre enn i praksis ingen server? Kanskje...
Derfor er det kansje greit å fortsette med det oppsettet som er nå med en blanding av byggeserver med creative, bare at vi har et nytt kart også? (for å de nyeste funksjonene)
Det med creative er mye vanskelire å få til, det har vi jo prøvd før med plugins som ikke løste en dritt av problemet.
Jeg vil tro vis vi skal ha creativ in på serveren er vi pent nøtt til å ha 2 Kart vis vi ikke skal ha helt creativ. Dette er fordi man kan kaste ting ut av regioner osv(slikk vi fikk oppleve), med et kart vil du aldri få det probleme siden det blir seperat fra verandre.
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Emilpoika08. August 2013, 19:50 pm
En annen mulighet er faktisk å bite i det sure eplet og kjøre vanilla med nytt kart inntil minecraft.atc.no kan gjenoppstå som fullverdig Bukkit-server med dagens kart + et nytt survival-kart. Det vil bli en periode med et sant helvete med griefing og dritt, men kanskje bedre enn i praksis ingen server? Kanskje...
Derfor er det kansje greit å fortsette med det oppsettet som er nå med en blanding av byggeserver med creative, bare at vi har et nytt kart også? (for å de nyeste funksjonene)
Det med creative er mye vanskelire å få til, det har vi jo prøvd før med plugins som ikke løste en dritt av problemet.
Jeg vil tro vis vi skal ha creativ in på serveren er vi pent nøtt til å ha 2 Kart vis vi ikke skal ha helt creativ. Dette er fordi man kan kaste ting ut av regioner osv(slikk vi fikk oppleve), med et kart vil du aldri få det probleme siden det blir seperat fra verandre.
Når jeg skrev "slik som det er nå", men brukte ordet creative i samme setning regnet jeg ikke med at det ville bli missforståelser...
"Slik osm det er nå" Vil si at jeg ikke mener vi burde endre noe annet en kartet. Når jeg skriver "Blanding av byggeserver med creative" mener jeg serveren som den er nå, men at "creative" er /kit-funksjonen.
To kart er gjerne seperat fra hverandre, men tror floyd nettopp nevndte at problemet heller blir å ligge i inventoryen.
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: SpeedNinja12. August 2013, 16:37 pm
I love new beginnings!
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Safew00d12. August 2013, 19:31 pm
Det har tidligere hvert stor intresse for creative blandt serverenes spillere. Nå som serveren alikevel er utdatert (og helt sikkert kommer til og være det en god stund), og et nytt map er ønsket så kunne vi prøvd og fått til noe. Det krever jo at Floyd må ha en del fritid til overs for testing og lignende, og det må være stemning for og prøve dette. Hvis det ikke funker er det jo bare og gå tilbake til det slik vi har det nå. Så jeg setter opp en liten avstemning her i denne posten, så får vi iallefall vite hvordan stemningen er for dette.
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: ramo24212. August 2013, 23:01 pm
Hvis man har 2 kart( survival og creative ) så kan det være sånn at hvis man for eksempel er VIP på survival så er man ikke det på creative med mindre man søker om å VIP der. Men Ops og Admin beholder fortsatt ranken sin. De som er helt ny på Creative ( untatt Ops og Admins ) kan ikke bygge før man godkjennes av en OP.

Det hørtes sikkert helt idiotisk ut men jaja.

Og ja jeg vil ha et nytt kart.
Tittel: Sv: Nytt kart?
Skrevet av: Floyd-ATC13. August 2013, 06:58 am
I love new beginnings!

So I call it "Fernando's New Beginnings", because, that is, what it is, a New Beginning! And truly, the results are remarkable!
Tittel: Nytt kart eller?
Skrevet av: SpeedNinja28. Oktober 2013, 15:27 pm
Enda litt usikker på hva folk vil ha når det gjelder nytt kart osv. i den nye oppdateringen.. Så da lager vi en liten avstemning!

Diskuter gjerne om dine meninger også!

Edit: Slo denne tråden sammen med en tidligere tråd. -Emilpoika
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: Safew00d28. Oktober 2013, 19:06 pm
Det er jo en liten rissiko for at ting på nåverenge kart vil stryke med i oppdateringer til 1.7 så jeg stemmer for et nytt kart
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: SpeedNinja30. Oktober 2013, 13:58 pm
Jeg føler egentlig at livet på atc "minsker".. vet ikke om et nytt kart vil skape mye mer liv, men det vil nok røre opp noe og en del spillere vil nok komme å bygge mer når det er flere muligheter og plass. Vi kan også starte et nytt, men mindre kart hvor når det trengs mer plass så er det bare å utvide (tror dette er nevnt tidligere). Folk mister jo også en del bygg som de har brukt tid på, men da kan det jo fikses sånn at kartet kan lastes ned sånn som det gamle kartet!
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: SpeedNinja01. November 2013, 18:03 pm
Jeg trodde atc var litt døende, men det viser seg at folk logger på stadig (restricted) og ser etter en server å spille på. 3 stykker har logget på idag (1 klarte å bli gjest). Jeg tror bare de mangler en ordentlig plass og muligens litt mer liv?
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: Emilpoika02. November 2013, 06:08 am
Det er jo flott. Er fortsatt litt ambivalens angående restricted-ranken..
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: Safew00d02. November 2013, 08:42 am
restricted ranken gjør så folk ikke gidder og spille på serveren. Men den hindrer også folk som logger inn bare for og griefe. Har tenkt at det kunne vært bra om man måtte lage en region før man gjorde noen ting som helst, men det er jo alt for tungvint det og :\
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: SpeedNinja02. November 2013, 09:20 am
Har tenkt at det kunne vært bra om man måtte lage en region før man gjorde noen ting som helst, men det er jo alt for tungvint det og :\

Tror jeg skjønner hva du mener!
Man starter med et kart hvor ingen (med unntak av ops og admin) har bygge tillatelse, så for å få det må man spørre en operator om å lage en region som de kan bygge i og størrelsen på regionen kommer ann på hvor mange spillere som skal være med i regionen.

Jeg har sett dette på en annen server, ideen er smart og alt, men de hadde også en "grinde world" som man kunne dra til for å samle mineraler osv. (denne hadde også pvp).
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: argh9913. November 2013, 17:08 pm
Mener ATC bør få nytt map. Det er jo farlig å gå i spawn, det er ofte rollback og mappet som er nå er begynt å bli gammelt å kjedelig. Det er nesten ingenting å gjøre å atc lenger D:
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: SpeedNinja16. November 2013, 13:02 pm
Er litt nysgjerrig på hva som kommer til å skje med /kit..? Som Floyd har lagt til i [Tips] så sier den dette "Gratis redskaper er vel og bra men kan dette virkelig vare..?" Og jeg (som op desverre) har ikke noe i mot at kits blir fjernet og jeg er sikker på at spillere (værtfall en del) ikke har noe i mot det heller, jeg vet faktisk at det er en spiller som har sluttet fordi det er for lett når man får kits..

Spørsmålet mitt er da: Skal kits fjernes om vi får et nytt kart?

PS: /kit optools burde ta vares på for "sikkerhetsmessige grunner"
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: Emilpoika16. November 2013, 16:02 pm
Jeg syns kit burde beholdes.
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: norwayguy16. November 2013, 18:00 pm
Har tenkt at det kunne vært bra om man måtte lage en region før man gjorde noen ting som helst, men det er jo alt for tungvint det og :\

Tror jeg skjønner hva du mener!
Man starter med et kart hvor ingen (med unntak av ops og admin) har bygge tillatelse, så for å få det må man spørre en operator om å lage en region som de kan bygge i og størrelsen på regionen kommer ann på hvor mange spillere som skal være med i regionen.

Jeg har sett dette på en annen server, ideen er smart og alt, men de hadde også en "grinde world" som man kunne dra til for å samle mineraler osv. (denne hadde også pvp).
Tror dette kunne ha funket meget bra. Det avhenger av at OPs er aktive og villige til å ordne opp da, som kan bli en liten utfordring til tider
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: SpeedNinja17. November 2013, 15:16 pm
Det kunnet vært en "Trusted" rank som kunne sett som her ut:
(http://0o2471.net//56798.jpg) (http://0o2471.net/56798)
Og det gis til VIPS som ikke akkurat trenger å bli OP, men kan bli en bedre rank.


Vi snakket om en trusted rank om det så ble om jeg, safe og norway ønsker.. Ikke alle er helt for ideén med at man må ha en region for å bygge, men de får komme med egne forslag her.
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: Emilpoika17. November 2013, 19:03 pm
Hva er poenget? Dere har ikke nevnt noen grunn/konsekvenser for trusted-ranken. Det blir bare rot med flere farger i chatten hvis det ikke er noe poeng med dem.
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: SpeedNinja17. November 2013, 19:30 pm
Hva er poenget? Dere har ikke nevnt noen grunn/konsekvenser for trusted-ranken. Det blir bare rot med flere farger i chatten hvis det ikke er noe poeng med dem.

Vi tenkte om det så blir sånn at man MÅ ha en region for å bygge og at ikke alle kan lage det må det være en del ranks som faktisk er pålogget nok daglig til å hjelpe nye spillere med å få en region, og om det ikke er en OP pålogget så kan det isåfall være en trusted pålogget som også kan lage region, det vil si at kun trusted, op og admin kan lage regioner. og som trusted er det et krav om å lage region for de som trenger det.
Men vi kan også gjøre det sånn at man selv må lage en region for å bygge (da trenger vi ikke trusted) og dette kan også forhindre grief når du må ha en region for å bygge.

Når vi først snakker om region og grief så hadde argh99 en idé om en plugin som automatisk lager en block privat så kun den som plasserte den (og op/admin) kan fjerne den igjen.

ps: jeg var litt kjapp i å skrive denne så bare si ifra om noe var uklart!
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: Emilpoika18. November 2013, 09:31 am
Så først skl vi fjerne kits, og så skal vi gjøre sånn at man ikke kan mine noe med mindre man har laget en region over hele caven man skal mine i? Høres upraktisk og unødvendig, spør du meg..
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: ramo24218. November 2013, 18:39 pm
Hva er poenget? Dere har ikke nevnt noen grunn/konsekvenser for trusted-ranken. Det blir bare rot med flere farger i chatten hvis det ikke er noe poeng med dem.
De med Trusted kan for.eksempel lage større regioner, sette flag i sine egne regioner, sette ut vann, sette region i/over sine egne regioner, og kanskje, men bare kanskje, hjelpe redstricted med å bli gjester når ops ikke er på.
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: argh9918. November 2013, 20:01 pm
Liker ikke ideen, det kommer til å bli en del andre problemer, grief blir jo borte, men når et ting blir borte kommer det en ny ting.
Kan ikke nevne noen andre ting nå, men det dukker som oftest noen opp.
Pluss at ATC er jo en byggeserver med beskyttelse, og gi hele mappet beskyttelse blir vel kanskje litt overdrivelse??
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: SpeedNinja20. November 2013, 16:44 pm
Jeg forstår ikke helt hva dere ser på som så galt med det, men jeg MÅ ikke ha det sånn, det er bare en idé :)
Tittel: Sv: Minecraft Pjatt
Skrevet av: argh9915. Februar 2014, 20:49 pm
Tenkte å skrive om hvordan atc bør utvikles nå.
Jeg starta ikke en ny tråd for dette fordi det finnes sikkert en og jeg orket ikke å lete for å finne den :P

Når man tenker på hvordan ATC var før, så var det over 20-30 spillere til daglig nesten, husker det var en gang da det var 49/49 spillere pålogga  :o. Det er kun noen få OPs som er aktive nå for tiden, Emilpoika, solve94 og Speed (som egentlig er banna for TNT :() (hvis jeg glemte noen, så bare rediger dere inn ;)).
Det jeg tenkte var at siden ATC nesten er blitt glemt, er kun noen få som spiller der nå i dag så kunne serveren bare starte på nytt. Helt nytt!
Nytt map, nye spillere, det betyr at det må reklameres for ATC også :P, verve nye OPs (om det trengs, noe som jeg selv tror fordi hvis det skal komme flere spillere vil det ikke holde med 2-3 aktive Ops som også har andre ting å gjøre enn å spille). At det kan bli lettere å bli VIP. Gjøre som før, ikke bruke ranken restricted. Den er ganske plagsom pga. når nye spillere logger inn så vil jo de gjerne bli gjester og kunne bygge osv.. Men er det en Op på? Nei, nå i dag logga det på to nye, de leste reglene og svarte på spørsmål, men fordi de ikke fikk bli gjest sånn at de kunne bygge så dro de etter en liten stund. Det var rett å slett ikke noe å gjøre der.. Ingenting, bare vente på at en Op skulle logge på sånn at de skulle bli gjest og bygge.
Tanken med å skrive dette er fordi jeg, og sikkert mange andre som har spilt på atc i en liten stund vil at atc skal bli som før. Flere spillere pålogga, aktive Ops, admins(?).
Tittel: Sv: Minecraft Pjatt
Skrevet av: Emilpoika16. Februar 2014, 06:39 am
Nytt map, nye spillere, det betyr at det må reklameres for ATC også :P, verve nye OPs (om det trengs, noe som jeg selv tror fordi hvis det skal komme flere spillere vil det ikke holde med 2-3 aktive Ops som også har andre ting å gjøre enn å spille).
[...]
 Gjøre som før, ikke bruke ranken restricted. Den er ganske plagsom pga. når nye spillere logger inn så vil jo de gjerne bli gjester og kunne bygge osv.. Men er det en Op på? Nei, nå i dag logga det på to nye, de leste reglene og svarte på spørsmål, men fordi de ikke fikk bli gjest sånn at de kunne bygge så dro de etter en liten stund. Det var rett å slett ikke noe å gjøre der.. Ingenting, bare vente på at en Op skulle logge på sånn at de skulle bli gjest og bygge.
Tanken med å skrive dette er fordi jeg, og sikkert mange andre som har spilt på atc i en liten stund vil at atc skal bli som før. Flere spillere pålogga, aktive Ops, admins(?).
Tror nok ikke ATC når sin fulle høyde. Ikke bare virker det som om populariteten synker på spillet, men tror det er bedre etablerte servere i norge som er like populære.

Vil understreke at jeg har vært mot restricted-ranken hele tiden

Forøvrig skrev jeg dette i OP-delen av forumet for 1,5 år siden:
Har du noen begrunnelse til hvorfor vi trenger flere ops?
JEg syns det er viktig å poengtere at den beste grunnen hittil er at folk må vente som restricted.
Servern trenger flere ops faktisk... Mange røde spillere lider(av blod?) av å aldri bli guest.
"Aldri bli guest" er vel å ta litt hardt i, og det vil aldri være ops på serveren hele tiden, selv om vi adder flere.

Du sier selv at "Vi må inn med to nye ops" -Men hvorfor?
Faktisk får spillerne den hjelpen de trenger. JEg har faktisk et argument for at vi trenger flere ops.
Ingen ting skjer med petitionene som jeg lager om f.eks. Bygging i lufta.
Dette kommer av at opsene som er innom ikke gjør petitionene sine.
Speed var inne den 21, smurfe var inne i dag, djdur var inne 28., norwayguy var inne i går, solve var inne 25 og jorgenv var inne i går.
JEg har 7 åpne petitioner av de 18 som er åpne nå, og kun én av dem har blitt kommentert på. (Takk til speed for den)

Jeg kommer tilbake til det jeg har sagt tidligere: Problemet er ikke at vi har for få ops, men at opsene vi har (og som alle hvar vært på de siste dagene) gjør ikke jobben skikkelig.

Dette høres kanskje strengt ut, men alt jeg ber om er at dere går igjennom peitititonlista når dere logger på. Det er nødvendig når vi har et oppsett som gjør at vi må stemme over sletting av bygg.
[sensur]
PS. Beklager for langt, tørt (og kritiserende) innlegg.

Solves mening:
sutring på deg, problemet er vel ikke at vi ikke er på, men jeg logger ikke på for å hjelpe folk, Jeg er på en gang i plant for å se etter om det skjer noe spendene bygger litt. selsagt hjelper jeg  dem som ber om det og tar de petetions som er mulig å ta.
Jeg sier ikke at opene ikke gjør det dem skal når dem er på. Trosalt vi er ikke betalt for å hjelpe andre, det vil si at vi sjelden gider å hjelpe folk om vi skal være på ca 1 time.
Da velger jeg heller bygge sjøl også logge av, men vis jeg har tid en dag og ikke har mye annet å gjøre kan jeg sitte innpå og se etter om folk trenger hjelp og hjelpe folk.

Sier vi trenger oper fordi det bør være 3-4 oper på i løpet av en dag, men en helt annen sak er spørmålet er om det er mer retferdig og få en ny gruppe som kan promote og lage støre regioner og adde vann. Da har vi løst problemet at pe ikke blir gjort å at folk ikke blir promota i løpet av en times tid.

[...]Er fortsatt litt ambivalens angående restricted-ranken..
Vi trenger ikke flere OPs. Problemet er at de OP-ene vi har ikke gjør det de er OP for, og at vi ikke får nye spillere på grunn av restricted-ranken. Det hjelper ikke at spawn er korruopted og at jeg så det som nødvendig å sperre hele inne i en glass-boks...

Er det ikke flott med lange kjedelige innlegg?
Tittel: Sv: Minecraft Pjatt
Skrevet av: solve9416. Februar 2014, 10:43 am
Enig med at vi kan starte på nytt kart, er mye som er halv ferdig. på mapet og spillerene som bygger har sluttet fordi serveren henger etter i updaten. Det at ATC oppdateres sakte fordi vi tenker på sikrheten gjør at vi mister en del spillere. så atc kommer ikke til å nå den øyden det hadde i starten.

Men det som går å gjøre er å lagge et nytt kart å legge det gamle i MW slik at vi oper kan kopiere inn bygninger som er ønskelig å beholde på ATC, men da tregner vi noen som velger ut hva som skal over å ikke.

Å stemmer på at alle skal få bygge i spawn, ikke gjøre som nå å sperre det til oper. husk det at når du logger på for å spille er det greit å komme til et sted der man kan bygge med en gang. sleppe å gå 200 mil for å bygge. Sjøl trur jeg at det er også en grunn til at folk slutter å spille før dem har starta. Er også i mot restriksjon trengs i grunn ikke så lenge folk bruker region.

men å opprette en gruppe til som ligger mellom oper og vip er aktuelt for rekrutering til OP. Vis vi skal ha ATC til å vokse kommer vi til å trenge flere OPer i lengden. Å Vip har i dag ingen ansvar annet en at dem er registrert i forume og spilt litt. vi kan ikke si om en viper er flink til op ting. Få tilgang til WE regions MW alt på en gang kan føre til ennorme skade på mapet.
Funksjonen av grupen
2 mnd auto OP
Vi som er oper kan legge til folk som vi blir enig om sammen
brytter den noe regler ødleger for noe er det rett ned til VIP og ingen fler sjangser

Tilganger til.
Region endringer
legge til ownere i regioner
Lage støre regioner en Vip
MW mapet test

Bare forslag kom med din meninger om dette :)
Tittel: Sv: Minecraft Pjatt
Skrevet av: Emilpoika16. Februar 2014, 23:20 pm
Imens kan jeg bare slenge inn det med nye ranks. Trusted kan man ha, hvis vi dropper Restricted. Trusted er som en OP, men ikke alle rettighetene. De kan hjelpe med petitions og plassere vann og lava og gjøre folk som har søkt om søknad om å bli VIP til å bli VIP. Det er som en liten assistant.
Og poenget med det er? Det må i så fall begrunnes i hva som er galt med systemet vi har. If it ain't broke, don't fix it..

Enig med at vi kan starte på nytt kart, er mye som er halv ferdig. på mapet og spillerene som bygger har sluttet fordi serveren henger etter i updaten.
Snu logikken: Enig i at vi ikke burde starte på nytt kart, er mye som fok har bygd ferdig. Spillerne som har sluttet bryr seg ikke, men du kan banne på at de spillerne som har brukt mange timer på å bygge block-for-block åå serveren ikke vil takke for at alt blir fjernet.
Det er bygd utrolig mye søppel, noe som i det siste ikke har vært et problem. Det er bare for en OP å lage petition for så å få fjernet det etter litt diskusjon med eieren/de andre OP-ene. PRoblemet er at flere (de fleste faktisk) av tingene ikke er logblock på, så det er veldig vansklig å vite hvem som ar bygd flere av tingene. Derfor blir man nødt til å bruke world-edit når man fjerner byggene. Dette ser ikke alltid særlig bra ut når man er ferdig. En annen ting som er verdt å nevne er at det er 19 petitioner åne, 15 av dem er avstemninger jeg har startet om bygg som burde rives. I løpet av tiden de har vært åpne, og alle timene de andre OPsene har vært på serveren, har kun 3 av dem blitt kommentert. Hvis det fortsetter slik, vil jeg påstå det trengs en oppfriskning i OP-medlemmene.

Men det som går å gjøre er å lagge et nytt kart å legge det gamle i MW slik at vi oper kan kopiere inn bygninger som er ønskelig å beholde på ATC, men da tregner vi noen som velger ut hva som skal over å ikke.
Det argumentet alt står å henger på angående å skaffe seg et nytt kart er at man misterdet man har bygget. -Eller gjør man det?
Jeg foreslår at vi kjører to kart, slik at OPs kan bruke WE og flytte ting inn igjen, så lengde det ikke er en form for urimelig bygg. Bygget som jeg desedert har brukt mest tid på er den kinesiske muren (kanskje det bygget som er brukt mest tide på på serveren) kan med andre ord ikke flyttes inn i det nye kartet. Flere av de tingene som er i spawn kan derimot byttes; Flere ting som pixel-art, slott og lignende kan flyttes til ett nytt kart.'

Å stemmer på at alle skal få bygge i spawn, ikke gjøre som nå å sperre det til oper. husk det at når du logger på for å spille er det greit å komme til et sted der man kan bygge med en gang. sleppe å gå 200 mil for å bygge. Sjøl trur jeg at det er også en grunn til at folk slutter å spille før dem har starta. Er også i mot restriksjon trengs i grunn ikke så lenge folk bruker region.
Ta en titt på andre kart som har prøvd det samme. Det ser ikke bra ut, og er en svært midlertidig løsning. Man trenger ikke gå "200 mil" for å bygge, avstanden er ganske liten, faktisk.  Etterhvert som tilfeldige spiller ehar bygd masse halvferdige bygg i spawn så må an gå like langt uansett, bare med  dårlige bygg rundt om kring.

men å opprette en gruppe til som ligger mellom oper og vip er aktuelt for rekrutering til OP. Vis vi skal ha ATC til å vokse kommer vi til å trenge flere OPer i lengden. Å Vip har i dag ingen ansvar annet en at dem er registrert i forume og spilt litt. vi kan ikke si om en viper er flink til op ting. Få tilgang til WE regions MW alt på en gang kan føre til ennorme skade på mapet.
Funksjonen av grupen
2 mnd auto OP
Vi som er oper kan legge til folk som vi blir enig om sammen
brytter den noe regler ødleger for noe er det rett ned til VIP og ingen fler sjangser

Tilganger til.
Region endringer
legge til ownere i regioner
Lage støre regioner en Vip
MW mapet test
Vis et eksemple der konsekvensene av noe en helt fersk OP har gjort er så ille at vi faktisk trenger en ny rank.
Vi kan ikke, til og ikke med en slik rank, være sikker på om en spiller er OP-materiale. Desto verre: Dette gjør sikkerheten værre, fordi vi gir ranker til folk automatisk (2 måneser er nesten ingen tid) som gir dem tilgang som vi ikke en gang nå ville gidd til annerkjente VIP-spillere. Alle som har vært på serveren i noen uker vil kunne legge seg til i hvilken som helst region.
Det er ikke slik at vi trenger flere OP-er for at atc skal vokse, men de OPene vi har må faktisk få ut fingeren å gjøre oppgavene sine. Det tar 2 minutter å gjøre 3 petitioner, og du har selv sagt at du ikke gjør petitioner når du er inne i en time. Dette er dårlige prioritering for en OP.
Tittel: Sv: Nytt kart eller?
Skrevet av: SpeedNinja25. Februar 2014, 20:57 pm
CHANGEEEEEEEE

EDIT: "CHANGEEEEEEEE" får ikke mye gjort, så la meg starte med at serveren kræsjer en del nå for tiden og det er jo mulig at det har noe med kartet å gjøre ikke sant? Det var vel det som var grunnen sist om hukommelsen min ikke tar feil?

Kartet er også dekket i masse ubetydelig møkk og lort som bare tar plass (noe lignende er vel nevnt) og dette er jo Emil i stor aksjon ved å fjerne såklart (good job, good job), men det er vel litt for mye å fjerne? pluss at en del kan jo bli savnet (hvem vet?)

Jeg forstår at en del vil beholde det gamle kartet, men i følge avstemningen (som veldig få faktisk har stemt på, litt synd) så er det jo et flertall som vil ha et nytt kart (meg inkludert)

Long story short: Nytt kart eller?