Skrevet av Emne: Planer om ny PC, endelig!  (Lest 29303 ganger)

Utlogget Emilpoika

  • Moderator
  • Guru
  • *****
  • Innlegg: 1.278
  • Karma: +12/-0
  • #Emilpoika
    • Vis profil
    • Emilpoikas Facebookside
Planer om ny PC, endelig!
« på: 28. Mai 2012, 14:01 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Vel, laptopen min klikket i høst, og jeg har brukt denne reservedatamaskinen så lenge at den planlegger å parkere, og etterlate meg alene uten noen god port til cyberspace. Jeg har imidlertid ikke tenkt å la dette skje. Jeg har, så rasjonell jeg er, ikke spart opp noen midler for å kjøpe PC, så budskjettet blir hva enn jeg skraper sammen snart. Regner med at det blir rundt 5 000 som jeg gidder å bruke.
    Jeg kan litt om datamaskiner, men det er ikke noe jeg gidder å bruke tid på. Jeg er ikke særlig stor gamer, så datamaskinen trenger ikke være av de beste. Så lenge den kjører minecraft, word, google chrome og photoshop samtidig (helst uten problemer) så er jeg egentlig fornøyd..
    Jeg må ha en data jeg kan bruke på skolen også, så jeg leter etter en laptop. Den må helst være litt solid. Jeg er fornøyd med skjermstørrelsen jeg har på denne (14.1")
    Datamaskinen jeg er på nå:http://goo.gl/jPJTx
    Før jeg fortsetter, vil jeg gi den litt creds.
    Den er en skoledatamaskin som er 4-5 år gammel. Batteriet er fortsatt fantastsik. Den kunne kjøre minecraft, word, google chrome og photoshop samtidig uten å klikke. (Riktig nok veldig tregt, og etter jeg oppdaterte den fra 1 GM RAM til 3,5 GB. Like vel er den begynt å knø seg ut av denne virkeligheten. (Mest på grunn av en software-feil jeg aldri kommer til å gidde å løse)
    Denne kjører Windows XP, som BTW er bedre enn Windows Vista hvis du spør meg. Nok om det.
    For det meste er det prosessoren, minnet, hardiskplass og skjermkort jeg prioriterer. Jeg trenger ingen sinnsyk hardware, men en HDMI-utgang hadde vært greit. Er den stillegående er det et kjempepluss!
    Jeg er ikke ute etter å bygge en datamaskin, det gidder jeg ikke.  Jeg vil ha en datamaskin som er ferdig, gjerne fra expert, komplett, el-kjøp osv..
    Når det kommer til merke, vil jeg nevne at jeg ikke har hatt problemer med Dell, HP, asus eller acer før, så jeg vil helst ikke ha noen "Lolz, dell suger. ikke kjøp det. :P :-X :o >:("-innlegg. Jeg vil heller ikke ha noen "Ikke kjøp fra xpert, jeg kjøpte en datamaskin derfor og den gikk i stykker fordi jeg satte den i oppvaskaskinen"-lignende innlegg. Selv om noen kanskje har dårlige erfaringer med noen merker eller butikker, så er de faktsik profesjonelle.
    -Kom med idéer, og linker. Helst bare én linke per pers.

    PS. Poster dette under minecraft, fordi dette blir min nye minecraft-maskin.
    « Siste redigering: 28. Mai 2012, 14:08 pm av Emilpoika »


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    mrthewil2000

    • Gjest
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #1 på: 28. Mai 2012, 14:51 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Eg vet ikke hvordan Expert er der du bor, men her eg bor; driter de i alt. De har elendig service, ekstremt høye priser.


    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744829
    Kansje den hadde vert noe? :)



    Morder269

    • Gjest
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #2 på: 28. Mai 2012, 16:09 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Wohoo. Enda et langt og tørt innlegg fra Emil som er spennende å lese.

    Den Mrthewil linket til er mest sannsynlig den Pc-en du får mest for pengene av å kjøpe, skulle linke til den selv. Den duger faktisk til BF3 på blanding mellom low og medium med rundt 40-60 fps. Asus er også et kvalitetsmerke.
    Skriver på mobil så gidder ikke å utdype.



    Utlogget Safew00d

    • Moderator
    • Knowitall
    • *****
    • Innlegg: 112
    • Karma: +0/-0
      • Vis profil
      • E-post
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #3 på: 28. Mai 2012, 16:10 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • ta eb tur på elkjøp og invister 5-7 lapper i en pc. Prov og unngå pcer med amd prosessor og siste intelprosessor fordi disse fort går varme. Jeg mener alle bærebare er like dårlige så for meg er det samme hvilket merke du går for. Men en god pc vil nok være denne http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HPG72023SO/hp-pavilion-17-3-barbar-pc-g7-2023so Dette fordi at pcen har en 17" skjerm, den har en god prosessor, 6gb minne, hdmi utgangen du ville ha, den usb 3.0. og sist men ikke minst den er stilfull. En minus med denne er at den kjører intel hd grafikk, men det skal ikke være noe problem for deg så lenge du ikke skal dra tyngre spill.

    Og nå kommer grunnen til at du skal kjøpe på elkjøp. Det er fordi du der får idiotiforsikring(skadeforsikring) på pcen, slik at når du krasjer denna om 1,5 år så stikker du ned på elkjøp og får ny :D



    Morder269

    • Gjest
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #4 på: 28. Mai 2012, 16:29 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Med Intel HD graphics er det bare å krysse fingrene for at Minecraft vil loade.



    Utlogget Emilpoika

    • Moderator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #5 på: 28. Mai 2012, 16:45 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Eg vet ikke hvordan Expert er der du bor, men her eg bor; driter de i alt. De har elendig service, ekstremt høye priser.


    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744829
    Kansje den hadde vert noe? :)
    Vi har også hatt problemer med Expert, nå som jeg tenker over det. Svigersøstra til Gadunt (Peer4s eldste søster) fro til Expert dagen etter at hun hadde kjøpt datamaskinen. Hun måtte nesten gå til rettsak for å få ny datamaskin. Hun måtte få sjefen på expert her i Alta til å ringe til sjefen i oslo. Fyren i Oslo kjeftet munnen full på Fyren som ringte, og det endte med at hun fikk en ny data.

    Takk for tipset, foreløpig er det den jeg er mest begeistret for. Jeg er redd for at en 17" datamaskin kan bli litt for stor.

    Kom gjerne med flere tips. Jeg blir ikke å kjøpe datamaskin før jeg får feriepengene inn på kontoen ;)


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Utlogget Gadunt

    • n00b
    • *
    • Innlegg: 39
    • Karma: +0/-0
    • Fnæh!
      • Vis profil
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #6 på: 28. Mai 2012, 16:59 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Med tanke på at du skal jobbe på denne datamaskinen i flere år frammover så tror jeg at en data med en real skjerm kan være lurt.
    Blir bare slitsomt å velge for liten skjerm, selv om det  er det som er mest attraktivt nå for dagen :/
    Men samtidig så er det jo en data som du skal dræge med deg fram og tilbake fra skole å sånt, så for stor blir jo slitsomt i lengden XD


    Lakmaleeeeh!
    Så vet vi dt ;)

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #7 på: 28. Mai 2012, 17:07 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • ta eb tur på elkjøp og invister 5-7 lapper i en pc. Prov og unngå pcer med amd prosessor og siste intelprosessor fordi disse fort går varme. Jeg mener alle bærebare er like dårlige så for meg er det samme hvilket merke du går for. Men en god pc vil nok være denne http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/HPG72023SO/hp-pavilion-17-3-barbar-pc-g7-2023so Dette fordi at pcen har en 17" skjerm, den har en god prosessor, 6gb minne, hdmi utgangen du ville ha, den usb 3.0. og sist men ikke minst den er stilfull. En minus med denne er at den kjører intel hd grafikk, men det skal ikke være noe problem for deg så lenge du ikke skal dra tyngre spill.

    Og nå kommer grunnen til at du skal kjøpe på elkjøp. Det er fordi du der får idiotiforsikring(skadeforsikring) på pcen, slik at når du krasjer denna om 1,5 år så stikker du ned på elkjøp og får ny :D
    Skriver litt mere nå som jeg er på en Pc.

    Hvordan kan du kalle den der et godt kjøp? HP er kjent for varmeproblemer. Asusen har et GT630M noe som gruser HD 3000 på alle områder og er et laken billigere. Asusen har også muligheten for å skru av GT630 og heller bruke HD3000 som er integrert i prosessoren. 17,3" er også dårlig egnet når han skal frakte den med seg på skole hver dag.

    Fordeler med HP-en er jo at den har 750gb harddisk, men når man får en 2,5" 1TB harddisk til under tusenlappen på Komplett så seirer nok en gang Asusen på pris.
    HP-en har også enda en Usb 3 kontakt, men ganske sjeldent at man bruker en i det hele tatt nå som skylagring begynner å ta over for eksterne harddisker.

    Hva med denne http://www.packardbell.no/pb/no/NO/content/model/LX.BWR02.070
    Ubrukelig og selges garantert ikke lenger.



    Utlogget Safew00d

    • Moderator
    • Knowitall
    • *****
    • Innlegg: 112
    • Karma: +0/-0
      • Vis profil
      • E-post
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #8 på: 28. Mai 2012, 22:33 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • helt enig med deg om at asus kan fremstå som et bedre varemerke enn HP. Men varmeproblemer er noe ALLE bærebare pcer har, en liten klump med metall er ikke nok til og kjøle en prosessor. Jeg gikk etter det og ha en pratisk pc og spille litt enkle spill på med en større skjerm som et alternativ til asusen. Jeg vil ikke si på noen måte at hp'en er bedre ettersom den har litt manko på grafikk kraft, alle normale bærebare pcer har det



    Utlogget Emilpoika

    • Moderator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #9 på: 29. Mai 2012, 15:58 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Hva med denne http://www.packardbell.no/pb/no/NO/content/model/LX.BWR02.070
    Ubrukelig og selges garantert ikke lenger.
    Jeg får litt følelse av at objektititeten i argumentene er litt tynne..
    Vel foreløpig er det MrTheWils forslag (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744829) jeg er mest opptimistisk til.


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #10 på: 29. Mai 2012, 16:08 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Tok meg ikke tid til å argumentere på mathias sin da du fra første øyekast kunne se at det ville vært like fornuftig å kjøpe den som en murstein.

    Men har du noen krav angående tilkoblinger, vekt, skjermstørrelse og piksler?
    « Siste redigering: 29. Mai 2012, 16:11 pm av Morder269 »



    Utlogget Emilpoika

    • Moderator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #11 på: 29. Mai 2012, 22:47 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Som sagt er jeg fornøyd med skjermen jeg har nå, som er ca 14". Jeg har ikke noe imot at dne er litt større, men helst ikke for stor. Som sagt blir den dratt opp og ned av ryggsekken hver dag. Derfor er det et pluss om den ikke er større enn f.eks. 16".
    Når det kommer til oppløsning er jeg nesten likegyldig, så lenge den er minst 1280x800 noe geg regner med at det ikke er en utfordring XD
    Vekt: er den lett er det et pluss. Hels noe jeg kan ta i en hand lett og slenge rundt uten å miste taket. En periode virderte jeg å kjøpe IBM ThinkPad eller noe, men etter å ha lest litt forsvant den entusiasmen.
    Jeg må ha minimum 4 USB-innganger. Gjerne en lett tilgang til hardisken og minnebrikkene. Jeg vil ha dvd-rom, men er ikke interessert  i blueray. En av de nederste tingene på prioritetslisten er fire-wire inngang. dette er jeg interessert i å vite hvis datamaskinen dere syns var bra tilfeldig vis har det. Det er med andre ord ikke noe dere trenger å lete etter, og ofre andre ting på.


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #12 på: 29. Mai 2012, 23:24 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Da får nesten Asusen full pott, mangler en usb port og firewire noe som er vanskelig å få i dag uten å gå ned mye i ytelse. Asus er heller ikke glad i å sperre inn hardware, så å bytte ut harddisk, ram og nettverkskort skal ikke være noe problem. Er på mobil så må skuffe deg om du ønsker å drukne i informasjon.



    Utlogget Emilpoika

    • Moderator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #13 på: 30. Mai 2012, 14:45 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Vil nevne at grunnen til at jeg nå vrikelig vurderer å kjøpe ny datamaskin er fordi denne nå har begynt å klikke imens jeg spiller minecraft. Dvs. Jeg er inne på serveren i 1-2 minutter før fps-en min faller til 0-1. Jeg kunne sikkert fikse dette på et fenuli vis, men jeg har andre problemer. Jeg må ha en mod for å kunne se farger. Er minecraft åpen når datamaskinen går i dvale-/ventemodus må jeg åpne den på nytt, hvis jeg ikke vil spille slik:

    Hvis jeg skur lyden på minecraft på, klikker minecraft også. Jeg blir nok nødt til å invistere i Microsoft office-pakken også, nå som jeg tenker over det. Men ikke snakk om at jeg kjøper photoshop.


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Planer om ny PC, endelig!
    « Svar #14 på: 30. Mai 2012, 15:29 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Du har vel samvittighet til å piratkopiere? Når de setter prisene så høyt på software så er det produsent sin feil at folk piratkopierer.