Skrevet av Emne: Prosjekt Rød  (Lest 6120 ganger)

Utlogget Cybersyn

  • n00b
  • *
  • Innlegg: 2
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
    • localhost
Prosjekt Rød
« på: 21. Juli 2012, 16:25 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Sitter her utenfor Tromsø med en iPad på fanget og planlegger neste Minecraft prosjekt (Hva ellers?), og denne gangen tenker jeg rødt. Ikke fordi jeg er sint, men fordi rød er en ganske fin farge. Du finner mye stein i Minecraft, så hva vi maler en stein? Hva med en rød stein? Ja!

    Kanskje et stort redstone system? Kanskje en kalkulator? En minnebrikke? En datamaskin? En printer? Et spill i et spill? Alt dette er det plass til i Prosjekt Rød.

    Det første jeg tenker på er et RAM-system på 8 bytes. 8 bytes høres sikkert utrolig lite ut, men vil sikkert kreve et areal på mer enn 10x130 blocks. Kanskje begynne med noe litt mindre, som f. eks. 1 eller 2 bytes. Siden jeg foretrekker å bruke en D-latch som er ca. 2x6x4 blocks. En D-latch er 1 bit som er det samme som 1/8 byte. 8 bits = 1 byte. Det vil si at en RAM på 1 byte vil være på 16 blocks i bredden.

    For dere som ikke vet hva en D-latch er:
    En D-latch (eller Data-latch) er latch med 2 inputs og 1 output som kan brukes til å lagre data. Output (Q) vil bare endre seg når input C blir aktivert. Input D bør gjerne være en spak, og input C en knapp. Når C aktiveres, endres Q til det samme som D. Deretter forblir Q den samme, selv om du endrer D, helt til du aktiverer C.

    Redstone bruker det binære tallsystem. AV = 0 og PÅ = 1. Et tall på 1 byte vil ha 256 mulige kombinasjoner, fordi et binært tall med 1 siffer har 2 forskjellige kombinasjoner - 0 og 1 - og 28=2x2x2x2x2x2x2x2=256=11111111bin.

    Jeg vil starte prosjekte så snart jeg kommer hjem - altså neste uke.

    God sommer til dere også!



    Morder269

    • Gjest
    Sv: Prosjekt Rød
    « Svar #1 på: 21. Juli 2012, 16:37 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Spent på hvordan du skal rekke dette før skolen begynner, men lykke til.
    God sommer (med elendig vær) til deg også.



    Utlogget DJdur

    • Moderator
    • Wannabe
    • *****
    • Innlegg: 94
    • Karma: +0/-0
    • #swag
      • MSN Messenger - oozziizz@hotmail.com
      • Vis profil
      • My twitter!
      • E-post
    Sv: Prosjekt Rød
    « Svar #2 på: 21. Juli 2012, 21:17 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Er vel litt noob, forsto ingenting av det som du sa stortsett ^^  :-\



    Utlogget Cybersyn

    • n00b
    • *
    • Innlegg: 2
    • Karma: +1/-0
      • Vis profil
      • localhost
    Logiske porter og latcher
    « Svar #3 på: 21. Juli 2012, 21:27 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • For dere som er ganske nye med redstone, her er noen forskjellige dingser som du ofte finner i redstone-system:

    Logiske porter - Bolske logiske porter er basert på bolsk algebra. Utgangen vil bli 1 om inngangene følger reglene algebraen trenger for å være sann. Litt tuklete forklart. (les: Logic gate -> Logic gates and hardware)

    NOT port - Bare 1 inngang, grunnsteinen av alle logiske porter.
    Utgangen vil alltid være det motsatte av inngangen.
    Kan plasseres på utgangen til en annen logisk port for å gjøre den negativ - NAND, NOR, XNOR, NIMPLIES og CNIMPLIES.
    En negativ/motsatt NOT port kalles en diode eller gjentager.

    AND port
    Utgangen vil bli 1 bare om alle inngangene er 1.

    OR port
    Utgangen vil bli 1 om en av eller begge inngangene er 1.

    XOR port
    Utgangen vil bli 1 om bare én av inngangene er 1.

    NAND port
    Utgangen vil bli 1 om bare en elller ingen av inngangene er 1.

    NOR port
    Utgangen vil bli 1 bare om ingen av inngangene er 1.

    XNOR port
    Utgangen vil bli 1 om begge eller ingen av inngangene er 1.

    IMPLIES port - Materiell implikasjon
    Utgangen er 0 bare om inngang 2 ikke er 1 når inngang 1 er 1.

    CIMPLIES port - Omvendt implikasjon
    Utgangen er 0 bare om inngang 1 ikke er 1 når inngang 2 er 1.

    NIMPLIES port - Materiell negativ implikasjon
    Utgangen er 1 bare om inngang 2 ikke er 1 når inngang 1 er 1.

    CNIMPLIES port - Omvendt negativ implikasjon
    Utgangen er 1 bare om inngang 1 ikke er 1 når inngang 2 er 1.



    Latcher og Flip-Flop'er - En latch eller flip-flop er en slags bryter som bruker logiske porter for å holde utgangen til det inngangen har vært, som på en måte lagrer inngangssignalet. En latch er level-utløst. Det vil si at den endres hver gang inngangsisgnalet skrus på. En flip-flop er edge-utløst, slik at den endres hver gang inngangsignalet endres (når det skrus på og når det skrus av).

    RS NOR latch (Set-Reset)
    Når inngang 1 aktiveres vil utgang 2 aktiveres og forbli på, samtidig som utgang 1 deaktiveres og forblir av.
    Når inngang 2 aktiveres vil utgang 1 aktiveres og forbli på, samtidig som utgang 2 deaktiveres og forblir av.

    T latch eller T flip-flop (Toggle)
    Utgangen vil bytte tilstand hver gang inngangen aktiveres.

    D latch eller D flip-flop (Data)
    Utgangens tilstand vil endres til inngang 1's tilstand når inngang 2 blir aktivert.



    Andre greier

    Redstone sender
    Pga. en collision box-bug er det mulig å sende trådløse redstone-signaler. Senderen er en rekke av tre tynne glass-plater. Om du skyter en pil på den ene enden av glassplaterekken vil den sende et signal til mottakeren som da aktiveres. Om du skyter en pil på den andre enden, vil den skrus av.

    Redstone mottaker
    Mottakeren består av en evig redstone sirkel som sender ut puls-signaler som aktiverer en sticky piston med en glassplate oppå, og oppå den igjen står det en båt. Når mottakeren får et på-signal, går båten igjennom glassplaten og aktiverer en trykkplate. Når den får et av-signal ignorerer ikke båten lenger glassplaten, og vil begynne å gå opp og ned og opp og ned igjen. Se http://www.youtube.com/watch?v=ynhfAt-4U5I

    BUD (Block Update Detector)
    Sender ut et signal når det skjer endringer/oppdateringer i nærheten.

    PD (Particle Detector)
    Sender ut et signal når den blir truffet av en partikkel, som f. eks. regn/snø, knust splash-potion, vannplask, bobler etc.

    Puls-generator
    Sender ut et puls-signal når inngangsignalet endres (edge-utløst).

    Puls-forkorter
    Forkorter lengden inngangsignalet er på og sender det til utgangen. Som en level-utløst puls-generator.

    Puls-forlenger
    Forlenger lengden inngangsignalet er på og sender det til utgangen.

    Edge-detektor
    Sender ut et puls-signal når signalet stiger (0->1) eller faller (1->0).

    Bare spør om det er noe mer du lurer på ;)
    « Siste redigering: 24. Juli 2012, 09:47 am av BrutalOst »



    Utlogget Emilpoika

    • Moderator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Prosjekt Rød
    « Svar #4 på: 21. Juli 2012, 22:25 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Tror den komer til å få "lasting av chunks fra serveren der redstonen har lagget seg fast"-feil, men ellers er jeg opptimistisk. (Ikke regn med at jeg blir med å bygger, btw)


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Prosjekt Rød
    « Svar #5 på: 22. Juli 2012, 13:38 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Har en dobbelkiste med redstone. Komi på Skype så skal jeg gi deg tilgang.



    Utlogget Harryrabbit

    • Wannabe
    • **
    • Innlegg: 86
    • Karma: +0/-0
    • Hvem?! Hva ?! Hvor ?!
      • Vis profil
    Sv: Prosjekt Rød
    « Svar #6 på: 29. Juli 2012, 13:17 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Lykke til, dette kan være fremtiden for resten av åre for deg. Lykke til.



    Utlogget Cybersyn

    • n00b
    • *
    • Innlegg: 2
    • Karma: +1/-0
      • Vis profil
      • localhost
    Sv: Prosjekt Rød
    « Svar #7 på: 01. August 2012, 07:57 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Nå har jeg bygget en RAM på 8 bits, med 4 slots på 2 bits. Om det er noen som vil prøve den er det bare å skrive "/warp projectred". Siden jeg ikke gidder å forklare hvordan man bruker den igjen og igjen, skriver jeg det heller her:

    Først stiller du inn verdien du vil skrive til minnet ved hjelp av spakene. Redstone bruker det binære tallsystem. På = 1, Av = 0. Når du har stilt inn den verdien du ønsker å skrive, lagrer du den i minnet ved å trykke på en av de 5 knappene. "Write to Slot 1" vil skrive verdien du har oppgitt til slot 1. "Write to Slot 2" skriver den til slot 2, etc. Om du trykker "Write to All Slots" skriver du verdien til alle slots. Så enkelt er det.
    Etter at du har gjort det, kan du gå til utgangene. Om du har gjort det riktig, skal du nå se at den riktige utgangen er det samme som den verdien du oppga. Nå vil den bli der, helt til du skriver en annen verdi til de utgangene.

    Neste prosjekt blir vel en liten ALU, eller binary adder.



    Den første adderen en er ferdig og er på 1 bit. Den har 2 innganger og 1 utgang. Utgangen er på 2 bits, så det blir på en måte 2 utganger.
    Den ene utgangen (eller delen av utgangen) tilsvarer 1 i titallsystemet. Den andre tilsvarer 2.
    Om ingen av inngangene er 1, blir utgangen 0. (0+0=0)
    Om en av inngangene er 1, blir utgangen 1. (1+0=1) (0+1=1)
    Om begge inngangene er 1, blir utgangen 2 (eller 10 i det binære tallsystem). (1+1=2)
    Denne adderen-en er liten og enkel fordi den bare er på 1-bit. Se 16-bit ALU in minecraft.
    Min adder består for det meste av en AND-gate og en XOR-gate.
    « Siste redigering: 02. August 2012, 09:12 am av BrutalOst »



    Utlogget Cybersyn

    • n00b
    • *
    • Innlegg: 2
    • Karma: +1/-0
      • Vis profil
      • localhost
    Sv: Prosjekt Rød
    « Svar #8 på: 02. August 2012, 08:42 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Har nå laget en 4-bits binary adder. Den er laget av en half-adder og tre full-adders. Den har 7 XNOR-porter, 4 IMPLIES, 4 NOT, 3 OR og 3 AND og er ca. 23x12x5.
    En binary adder legger sammen (adderer) to binærtall. En half-adder har 2 inputs, A og B. En full-adder har 3 inputs, A, B og C. C er koblet til den forrige adderen/biten for å sjekke om den trenger å veksle til et nytt siffer. Alle adderene/bitene har 1 utgang, som viser resultatet av A + B. (A+B=S) Her er noen eksempler:
    1100+1010=10110.
    1111+1111=11110.
    10+101=111.
    1+1=10.

    Har laget en bedre versjon i singleplayer, med 2 x 4 bits RAM og kontrollpanel.