Skrevet av Emne: Printere og Ubuntu Linux - dagens store overraskelse  (Lest 6339 ganger)

Utlogget Floyd-ATC

  • Livstidsdiktator
  • Administrator
  • Guru
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Karma: +12/-0
    • MSN Messenger - floyd@atc.no
    • Vis profil
    • floyd.atc.no
    • E-post
Printere og Ubuntu Linux - dagens store overraskelse
« på: 27. November 2015, 21:04 pm »
  • [applaud]1
  • [smite]0
  • Ubuntu Desktop og LTSP installert på en VM. Tynnklienten var oppe og gikk via PXE etter noen få minutter. Deretter brukte jeg noen timer på å erstatte Gnome med Blackbox og tilpasse skrivebordet akkurat sånn som jeg ville ha det, med applikasjoner og standardinnstillinger så nye brukere slipper å gå igjennom ørten standardvalg. Thor Arne ble sittende og løse matteoppgaver på web når han fikk prøvekjøre den.

    Så var det på tide å konfrontere min erke-nemesis, printeren... Siden disse helvetesmaskinene ble skapt på slutten av 60-tallet har intet menneske kunnet unngå disse forbannede innretningene som kategorisk nekter å la seg installere, krøller papir, spruter blekk og toner på uskyldig forbipasserende og hvis de i det hele tatt kan trues til å reagere på en kommando så hevner de seg ved å kverne ut side etter side med meningsløst sludder på den siste bunken med papir du klarer å få stappet inn i dævelskapen.

    Inn på serveren som fortsatt kjører Gnome, søkte på "print", fikk opp en enkelt applikasjon: "Printers". Klikket på den.
    Oversikten viste "No printers installed". Klikket på "Add".
    Det kom først opp noen standard (tekniske) alternativer "LPT:", "Network" osv. men etter et sekund kom "HP Color LaserJet CP2020" ut av intet. Klikket på den.
    Searching for drivers... (varte ca. 2 sekunder)
    "This printer has an optional tray 3". Javel, jeg vet ikke noe om dette? Standard valg var "Not installed". Sikkert greit. Klikket "Forward".
    Navn? Klikket "Forward" for å akseptere forslaget "HP-Color-LaserJet-CP2020".
    (Legg merke til at jeg når som helst kunne ha klikket "Back" hvis jeg hadde kommet på at noe var feil.)
    Test page? Klikket på "Yes". Og helt uten videre kom det ut en testside i farger! Klikket på "OK".
    Huh...!? Printeren ble faktisk installert og fungerte feilfritt på mindre enn 10 sekunder!?

    Okei...?
    Over på tynnklienten hvor LibreOffice står og kjører.
    Klikket på "Print". Standardskriveren "HP-Color-LaserJet-CP2020" dukker opp uten videre, med status og det hele.
    Klikket på "Print".
    Og utskriften kom ut som den skulle!!!!


    -Floyd.

    --
    Det finnes 10 typer mennesker;
    de som forstår binærtall, de som ikke gjør det, og de som forstår Grey code.

    Utlogget Cybersyn

    • n00b
    • *
    • Innlegg: 2
    • Karma: +1/-0
      • Vis profil
      • localhost
    Sv: Printere og Ubuntu Linux - dagens store overraskelse
    « Svar #1 på: 27. November 2015, 22:31 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Dessverre er det ikke like lett med Canon. Ganske overraskende at driverne har åpen kildekode, men det hjelper ikke meg så mye når de ikke kompilerer på amd64 :(

    EDIT: det tok bare 1 time! Nå kan jeg endelig få sove
    « Siste redigering: 27. November 2015, 23:30 pm av BrutalOst »