Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Floyd-ATC

Sider: 1 [2] 3 4 ... 12
16
Minecraft / VIKTIG BESKJED: Vi flytter!
« på: 09. April 2016, 19:19 pm »
Vi flytter 22.april og både serveren og forumet vil være ute av drift i MINIMUM et døgn. I verste fall, hvis ting ikke fungerer som det skal kan det gå flere dager før vi har fått alt opp og gå 100% igjen i nytt hus.

17
Arduino / Kodeklubben og Arduino - tips og triks
« på: 31. Mars 2016, 20:56 pm »

Vanlige problemer med programmet:

Spørsmål: Får ikke lastet opp.
  • Sjekk at riktig type kort er valgt under "Verktøy" | "Kort".
  • Sjekk at riktig port er valgt under "Verktøy" | "Port".
  • Hvis kretsen din trekker for mye strøm fra Arduino-kortet kan det gi pussige feil. Forsøk å kople vekk kretsen din ved å bryte forbindelsen til GND mens du laster opp.





Nyttige lenker:

Arduino hjemmeside
https://www.arduino.cc

Laste ned for Windows
https://www.arduino.cc/download_handler.php

Kjell & Company
http://www.kjell.com/no/tilbehor-til/mikrokontroller

Fritzing skisseverktøy
http://fritzing.org


18
Nyheter Software / Hardware / Switching from Apache to Lighttpd
« på: 02. Mars 2016, 22:11 pm »
Over the past few weeks I have been struggling with the latest updates to Apache which seems to have broken everything suexec related in such a way that no human is ever meant to figure it out.

The error message from Apache, should anyone be interested, is "AH1215: (60) Device is not a stream".

The interesting thing here is that the choice of web servers basically comes down to this: Do you want a huge monster where everything is supposed to "just work" but never does, OR do you want an extremely agile and configurable one where you pretty much have to hack together every feature on your own?

Lighttpd is, as you can probably guess, the latter. Which means I have to spend a few 'tuits' here and there to fix one vhost at a time. If you spot anything that isn't working right, I'd really appreciate it if you took the time to let me know.

Thanks :-)

19
ATC-Pjatt / Printere og Ubuntu Linux - dagens store overraskelse
« på: 27. November 2015, 21:04 pm »
Ubuntu Desktop og LTSP installert på en VM. Tynnklienten var oppe og gikk via PXE etter noen få minutter. Deretter brukte jeg noen timer på å erstatte Gnome med Blackbox og tilpasse skrivebordet akkurat sånn som jeg ville ha det, med applikasjoner og standardinnstillinger så nye brukere slipper å gå igjennom ørten standardvalg. Thor Arne ble sittende og løse matteoppgaver på web når han fikk prøvekjøre den.

Så var det på tide å konfrontere min erke-nemesis, printeren... Siden disse helvetesmaskinene ble skapt på slutten av 60-tallet har intet menneske kunnet unngå disse forbannede innretningene som kategorisk nekter å la seg installere, krøller papir, spruter blekk og toner på uskyldig forbipasserende og hvis de i det hele tatt kan trues til å reagere på en kommando så hevner de seg ved å kverne ut side etter side med meningsløst sludder på den siste bunken med papir du klarer å få stappet inn i dævelskapen.

Inn på serveren som fortsatt kjører Gnome, søkte på "print", fikk opp en enkelt applikasjon: "Printers". Klikket på den.
Oversikten viste "No printers installed". Klikket på "Add".
Det kom først opp noen standard (tekniske) alternativer "LPT:", "Network" osv. men etter et sekund kom "HP Color LaserJet CP2020" ut av intet. Klikket på den.
Searching for drivers... (varte ca. 2 sekunder)
"This printer has an optional tray 3". Javel, jeg vet ikke noe om dette? Standard valg var "Not installed". Sikkert greit. Klikket "Forward".
Navn? Klikket "Forward" for å akseptere forslaget "HP-Color-LaserJet-CP2020".
(Legg merke til at jeg når som helst kunne ha klikket "Back" hvis jeg hadde kommet på at noe var feil.)
Test page? Klikket på "Yes". Og helt uten videre kom det ut en testside i farger! Klikket på "OK".
Huh...!? Printeren ble faktisk installert og fungerte feilfritt på mindre enn 10 sekunder!?

Okei...?
Over på tynnklienten hvor LibreOffice står og kjører.
Klikket på "Print". Standardskriveren "HP-Color-LaserJet-CP2020" dukker opp uten videre, med status og det hele.
Klikket på "Print".
Og utskriften kom ut som den skulle!!!!

20
Generelt teknisk / Getting started with LTSP and Blackbox
« på: 27. November 2015, 14:00 pm »
The LTSP - Linux Terminal Server Project home page can be found here:
http://www.ltsp.org/

I recommend starting with the newest Ubuntu LTS Desktop version. Download and install, then make sure you assign a static ("manual") IP address. Simply click on the network icon and use "edit connection" to accomplish this. The change should take effect immediately, you can open a terminal and use the command "ifconfig" to confirm this.

(Note: The reason we're using the Desktop edition and not the Server edition is because all the X client software will actually be running on this Ubuntu machine.)

Installing LTSP is as simple as this:
Kode: [Velg]
sudo apt-get install ltsp-server-standalone
Next, build the initial client file system and boot image using this command:
Kode: [Velg]
sudo ltsp-build-client --arch i386
Note: If you will only be using 64bit thin clients then read "i386" as "amd64" throughout this document. Note that this will mean NO 32bit clients will be able to work with your terminal server.

Now you have to configure your DHCP server to offer PXE clients a way to boot off your thin client boot image. If you already have a DHCP server which can be configured for this, you need to add the following options:
Kode: [Velg]
next-server <YOUR SERVER IP HERE>;
filename "/ltsp/i386/pxelinux.0";

Alternatively, LTSP comes with a DHCP server on its own. In fact, it comes with both "isc-dhcp-server" and "dnsmasq" and this can be a little confusing because we won't be using any of those init scripts or configuration files. Instead, we will use one that's part of LTSP itself:
Kode: [Velg]
sudo joe /etc/ltsp/dhcpd.conf
It's important not to interfere with the "official" DHCP on your network if one exists, that's why I recommend the following setup:
Kode: [Velg]
not authoritative;

subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
    min-secs 3; 
    range 192.168.0.100 192.168.0.200;
    option domain-name "your.domain.name";
    option domain-name-servers 8.8.8.8;
    option broadcast-address 192.168.0.255;
    option routers 192.168.0.1;
    option subnet-mask 255.255.255.0;
    if substring( option vendor-class-identifier, 0, 9 ) = "PXEClient" {
        filename "/ltsp/i386/pxelinux.0";
    }
}
Remember to carefully substitute the IP addresses for your own. Notice that we do not need a "next-server" here because the clients will default to using the DHCP server as their TFTP boot server.

You will probably spend some time getting this configuration file just right for your environment.

You can check the syntax using the following command:
Kode: [Velg]
sudo dhcpd -t -cf /etc/ltsp/dhcpd.conf
To restart the DHCP server, use the following command:
Kode: [Velg]
sudo service isc-dhcp-server restart
Now it's time to try booting your first thin client. The PXE boot loader should pick up the configuration after a few seconds, download the initial boot image via TFTP and then boot it. What happens next is the boot image requests a new IP address and mounts the thin client operating system via the Linux Network Block Device (nbd-server) service running on your terminal server. If all goes well, you should get a login screen after a few moments.

The login screen is running on your thin client, but beyond that everything you see is actually running on the Ubuntu server. Try opening an "xterm" window and notice the host name in the prompt.

If you have a very thin client, that is one with very little RAM and/or CPU, you will notice that things are running very slowly. In fact, when using the default Gnome 3 interface on my HP T5720 clients, the user experience is actually quite useless. Troubleshooting it, I found that the SSH process responsible for tunneling the X traffix between the server and client was using more than 80% of the CPU time on my thin client. Do NOT be discouraged by this, we've only just started!

The first thing we will do is tweak LTSP a bit. Create a configuration file for this:
Kode: [Velg]
sudo joe /var/lib/tftpboot/ltsp/i386/lts.conf
Here is the config file I'm using:
Kode: [Velg]
[Default]
SCREEN_02=shell
SCREEN_07=ldm

# Limit the RAM allocated by X client applications on the thin client
X_RAMPERC=80

# Use custom login theme under '/opt/ltsp/i386/usr/share/ldm/themes'
LDM_THEME=ltsp

The main reason Gnome 3 is so slow is because it uses bitmap images, animations and sound effects everywhere. This can hardly be noticed when running it locally but it is killing the thin client CPU and display adapter.

We will solve this by installing "blackbox" on your terminal server. To do so, use the following command:
Kode: [Velg]
sudo apt-get install blackbox
We will also need "blackbox" installed on the thin client, so execute the following commands on the server as well:
Kode: [Velg]
sudo ltsp-chroot
apt-get install blackbox
exit
sudo ltsp-update-image

Huh, what did we just do?? The command "ltsp-chroot" lets you perform maintenance directly on the file system which will be running on your thin client. We installed "blackbox" into that file system, then asked LTSP to update the image file that will be presented to the thin clients via nbd-server.

On your thin client, log out now. You should be prompted with a message saying that a new version of the system is available and the thin client will reboot automatically.

You should get the same login screen again, but don't log in just yet. Instead, click "Preferences" in the lower left corner, then select "Session" and change from "Default" to "Blackbox". Now log in.

You should now see a grey screen with only a small toolbar at the bottom. Congratulations, this is the "blackbox" window manager. By default it is extremely bare-bone, in fact if you rightclick on the desktop you only get three options.

Just as Blackbox is extremely small and simple but contains everything you actually need, so does the documentation:
Kode: [Velg]
man blackbox
The first thing you will want to do is edit the menu file to get easy access to the programs you need:
Kode: [Velg]
sudo joe /etc/X11/blackbox/blackbox-menu
Here's a sample menu file to get you started:
Kode: [Velg]
# Sample blackbox menu file created by floyd@atc.no
[begin] (Main menu)

  [submenu] (Applications) {Applications}

    [submenu] (Development) {Development}
      [exec] (Arduino) {arduino}
      [exec] (Eclipse) {eclipse}
      [exec] (Fritzing) {Fritzing}
    [end]

    [exec] (Gimp image manipulation) {gimp}

    [submenu] (LibreOffice) {LibreOffice}
      [exec] (Calc) {localc}
      [exec] (Draw) {lodraw}
      [exec] (Impress) {loimpress}
      [exec] (Writer) {lowriter}
    [end]

  [end]

  [submenu] (Internet) {Internet}
    [exec] (Firefox web browser) {firefox}
    [exec] (Thunderbird mail) {thunderbird}
  [end]

  [submenu] (Tools) {Tools}
    [exec] (Calculator) {gnome-calculator}
    [exec] (Disk usage) {baobab ~}
    [exec] (File explorer) {xfe ~}
    [exec] (gFTP) {gftp}
    [exec] (Text editor) {gnome-text-editor}
    [exec] (Xterm) {xterm}
  [end]

  [nop]

  [submenu] (Preferences) {Preferences}
    [stylesmenu] (Custom styles) {~/.blackbox/styles}
    [stylesmenu] (Predefined styles) {/usr/share/blackbox/styles}
    [reconfig] (Reload configuration)
    [restart] (Restart desktop)
    [exec] (System settings) {unity-control-center}
    [config] (Window settings)
    [workspaces] (Workspaces)
  [end]

  [exit] (Log off)

[end]

Remember that these menu options will only work if the actual program is installed on your terminal server. For instance, to install the Eclipse IDE, simply run this command in Ubuntu:
Kode: [Velg]
sudo apt-get install eclipse
Referring to the blackbox man page, you should see a lot of ways that Blackbox can be tweaked to look and feel pretty much the way you want by adding the bells and whistles needed.

Another thing you may want to look into if you have a decent display adapter on your thin clients is turn off "image dithering" which is on by default and tries to use the CPU to compensate for lack of color depth. (In my blackbox-menu, it's under "Preferences", "Window settings", "Image Dithering")

Using Blackbox and firefox, I can browse the web and run YouTube videos on that very same HP T5720 which couldn't even handle the Gnome desktop.

Yes, it's really that simple! Have fun and please let me know how it works for you :-)

21
Generelt teknisk / SSL offloading an SMF forum
« på: 29. Oktober 2015, 20:41 pm »
I have experimented a bit with using my Linux based keepalived/haproxy cluster to do SSL offloading for various web sites of mine and found SMF a bit difficult to work with because it seems to insist on refering to itself using the absolute URL beginning with "http://" (or "https://" if you change board's URL).

Unfortunately, if you either want to make the forum protocol independent or you want to use SSL offloading (which basically makes the web server unaware of the fact that clients use HTTPS) those self-referencing links become a problem.

Playing around with the admin settings solved nothing and the few discussions I found on the topic made me question if it was possible at all. However, I found a dead simple solution which involves just three easy steps that seem to work perfectly:
  • In "Settings.php", change $boardurl to '' (WARNING! This cannot be done using the web GUI because it will default to 'http://' and break your forum!!)
  • Update the MySQL 'settings' table and change all URLs from absolute to relative
  • Update the MySQL 'themes' table and change all URLs from absolute to relative

E.g. to fix my forum I used the following queries:
Kode: [Velg]
UPDATE settings SET value=REPLACE(value,'http://forums.atc.no','') WHERE value LIKE 'http://forums.atc.no%';
UPDATE themes SET value=REPLACE(value,'http://forums.atc.no','') WHERE value LIKE 'http://forums.atc.no%';

...and *poof* now my users can either keep using HTTP or they can use HTTPS which gets offloaded by my load balancing cluster. I see no reason why this should not work just fine with any other SSL gateway as well.

I really can't understand why SMF was designed with absolute URLs to begin with.

22
Minecraft / Er det noen interresse for SSL på forumet?
« på: 29. Oktober 2015, 19:26 pm »
Jeg vurderer å bruke $59 på et SSL-sertifikat for forumet, er det noe som kan være av interresse? Kjører i dag HTTPS med et self-signed sertifikat men dette er kun ment for testing. (Prøv gjerne https://forums.atc.no)

23
Minecraft / Hvordan lage sin egen Minecraft-server?
« på: 25. Oktober 2015, 12:17 pm »
Bakgrunn

Ca. hver 14.dag er jeg med min sønn Thor Arne (f.2004) til Fet Kodeklubb
https://www.facebook.com/groups/fetkodeklubb/

Her får deltakerne lære om Scratch, ComputerCraft, CodeAcademy.com og andre ting av hverandre, av foreldre, lærere eller andre som har noe de vil vise fram.

Et av spørsmålene jeg får aller flest ganger er hvordan man lager sin egen Minecraft-server. Våren 2015 kjørte vi etpar workshop-sesjoner med nettopp dette som tema, men det er grenser for hvor mye detaljer vi klarer å få med på såpass begrenset tid. Samtidig føler jeg at noe av ideen med kodeklubben er at deltakerne skal ha lov til å "spore av" med egne ideer hvis de ønsker det, fremfor å holde seg til et strengt pensum.

I tillegg er det selvsagt ikke alle som fikk med seg workshop'ene eller husker alle detaljene. Derfor vil jeg gå igjennom noen nøkkelpunkter her. NB! Jeg kommer ikke til å gå helt inn i detaljer som hvordan man oppretter en katalog eller redigerer en fil. Hvis du ønsker å kjøre din egen server så er dette ting du må finne ut av eller spørre om (gjerne her i forumet hvis du vil).

Cloud vs. Vanilla vs. Mods

Aller enkleste måte å få "sin egen server" er å bruke en gratistjeneste som f.eks. https://aternos.org/ Her har noen tatt all jobben med å lage et system hvor du kan lage en gratis server, legge til plugins og invitere venner for å spille. Noen synes dette er gøy og det kan være et bra sted å starte hvis du vil lære forskjellen på en mod og en plugin, men har du egentlig laget din egen server?

Nest enkleste måte er å logge inn på https://minecraft.net/ og laste ned "Multiplayer Server", enten som EXE-fil eller JAR-fil. Fordelen med EXE-filen er at den kjører i et vindu, ulempen er at den fungerer kun i Windows. JAR-filen kan kjøres både i Windows og f.eks. Linux, men krever at du lærer litt om Java. Uansett snakker vi her om "Vanilla"-utgaven av Minecraft Server; du får Minecraft slik Mojang lager det og veldig lite mulighet til å tilpasse serveren til egne ønsker og behov. I første workshop gjorde vi dette for å lære det grunnleggende.

Skal du kjøre din helt egen server med plugins trenger du en "server mod". Den jeg kjører heter "Spigot" (en arvtaker etter "Bukkit") og denne kan kjøre hundrevis av plugins du kan laste ned fra nettet. Lærer du deg Java kan du til og med skrive dine egne plugins. MEN det er en liten hake med server mods. Mojang har gått til de som lager slike mods og sagt at de inneholder programkode fra Mojang og derfor har ikke folk lov å legge den ut offentlig på nett. Det de derimot ikke kan hindre er at folk legger ut sin egen programkode. Når man har denne kildekoden kan man kompilere den selv og gjøre den tilgjengelig i lukkede systemer som f.eks.  http://minecraft.atc.no - Se etter "import/eksport", logg inn og så finner du både serverfilene mine og alle plugins som kjører på "mc.atc.no".

Hvordan kjøre en JAR-fil?

Mojang har lagt ut følgende tips for å kjøre Vanilla:
Kode: [Velg]
java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.jar nogui. Jeg kjører Spigot med en litt annerledes kommandolinje:
Kode: [Velg]
java -Xms4096m -Xmx4096m -Xmn1024m -XX:MaxPermSize=512M -jar spigot.jar --log-append 0 --log-count 5 nogui
"-Xmx", "-Xms" og "-Xmn" brukes til å styre hvor mye minne (RAM) Java får lov til å bruke til å kjøre serveren. Prøv deg fram og se hva som fungerer best for deg. Skal du spille på den samme maskinen bør du kanskje la serveren bruke litt mindre.

Kommandolinjen kan være litt kronglete å skrive hver gang så det kan være lurt å legge den i en CMD-fil (Windows) eller et shell-script (Linux)
Kode: [Velg]
notepad server.cmdDa kan du starte serveren enkelt ved å skrive "server".

Første gang du starter serveren vil den opprette noen standardfiler og så avslutte med en gang. En av filene som opprettes heter "eula.txt" og inneholder en link til lisensavtalen som forteller hva du har lov å gjøre med serveren. Denne filen må åpnes i f.eks. notepad for å endre "eula=false" til "eula=true". Dette er for å bekrefte at du har forstått at det finnes regler for hva du kan og ikke kan bruke programmet til.

En annen fil du bør titte på med en gang er "server.properties". Denne filen inneholder grunnoppsettet til serveren, som f.eks. navn og grunnleggende ting som vanskelighetsgrad, PVP, maks antall spillere og lignende. Du finner masse informasjon om denne filen ved å google "minecraft server.properties" men her har du et bra sted å starte: https://www.spigotmc.org/wiki/spigot-configuration-server-properties/

Plugins

Når serveren endelig er i gang så kan du starte Minecraft og logge inn. Men hva med plugins?

Det finnes hundrevis av plugins og de fleste fungerer litt forskjellig men felles er at du legger dem i underkatalogen "plugins" og starter serveren på nytt*. Den vil da typisk opprette sin en underkatalog med konfigurasjonsfiler og lignende. En vanlig plugin å starte med er "WorldEdit.jar", denne kopieres til "plugins" og vil da opprette "plugins/WorldEdit" med noen standardfiler inni. Mange plugins legger til egne kommandoer og de fleste bruker et system for å styre hvilke kommandoer spillerne har tilgang til.

Veien videre

Denne artikkelen er ikke komplett, den er kun ment som et sted å starte. Jeg håper den har inspirert deg til å forsøke og at andre kan bruke artikkelen som utgangspunkt for å dele sine erfaringer.

24
Minecraft / Items som mister navn/innhold/egenskaper
« på: 10. Oktober 2015, 19:08 pm »
Hei,

Hebelub og jeg har jobbet en god del med test og debugging av inventory, her er hva vi har fått til i løpet av dagen:
  • Ting skal ikke lenger miste navn
  • Ting skal ikke lenger miste 'lore'
  • Enchantment-bøker skal ikke lenger miste effekten sin
  • Vanlige bøker skal ikke lenger miste tittel, forfatter eller innhold

Det vi trenger nå er tips om andre ting som feiler, typisk ved skifte mellom survival/creative eller ved å logge ut og inn. Hvis du finner noe som mister innhold, farger eller andre egenskaper så gi beskjed i denne tråden.

25
Minecraft / Tester ny integrasjon mellom forumet og Minecraft
« på: 31. August 2015, 21:47 pm »
Jeg har laget en ny plugin som skal forsøke å annonsere nye posts i forumet, for øyeblikket er den begrenset til max 3 posts per 30 sek men dette er konfigurerbart. Fint om dere gir tilbakemelding på hvordan denne fungerer. Hvis den i det hele tatt fungerer da...

26
Minecraft / Sosiale medier
« på: 31. August 2015, 20:12 pm »
Det har visst kommet noe nye greier som heter sosiale medier. Vi ligger som vanlig HELT i forkant av denne nye greia som vi tror kommer til å ta helt av  :P

Derfor har forumet nå fått sånne fancy knapper som kan brukes til å lajke forumposter. WowEEE!

27
Feil / [Fikset] Navn på items forsvinner
« på: 30. August 2015, 20:06 pm »
Dette er en bug som har ligget på vent ganske lenge. Årsaken var kjent men måtte finne riktig måte å løse det på. Slang inn eksperimentell kode for dette i dag og testet på "iostanes". Ser ut til å funke men holder litt øye med loggene for sikkerhets skyld. For ordens skyld, navnet konverteres til hex før serialisering for å være sikker på at ikke spesialtegn o.l. kødder med serialiseringen og åpner for morsomme exploits.

28
Minecraft / Har du merket noen forskjell på serveren?
« på: 30. August 2015, 12:52 pm »
Serveren ble flyttet til en maskin med mer RAM, mer ledig CPU, raskere disker men med tregere internett-linje. Jeg er derfor nysgjerrig på å vite om dere merker noen forskjell, særlig når det er mange spillere inne samtidig.

Post gjerne kommentarer nedenfor hvis svaret er "ja", jeg vil gjerne vite mer om hvordan endringen oppleves.

29
Feil / Hvordan rapportere feil?
« på: 30. August 2015, 11:43 am »
Husk at jo mer konkret og komplett feilbeskrivelsen er, jo større er sjansene for at vi klarer å løse problemet. Her er en sjekkliste over ting du bør ha med:

Kun en feil per tråd - ikke samle opp flere feil i en og samme tråd.
Tittelen bør være en kort og presis beskrivelse av feilen:
  • Dårlig eksempel: "Feil på serveren"
  • Bra eksempel: "Kommandoen /foo gir feilmelding XXX"
Beskriv hva du må gjøre for å fremprovosere feilen.
Beskriv hva du forventet.
Beskriv hva som skjer i stedet.
Er feilen konstant (skjer hele tiden) eller sporadisk (skjer av og til)
Gjelder feilen bare deg, noen spesielle, eller alle spillere?
Hvis aktuelt, når opplevde du feilen første gang?

Videre, forsøk å holde småprat og kommentarer til et minimum. Kun konstruktive tilbakemeldinger som tilleggsinfo eller rettelser er ønskelig i disse trådene -- pjatt kan vi ta i de andre forumene.

Bonuspoeng til dem som gidder å opprette en "issue" under riktig seksjon i vår GitHub:
https://github.com/Ano-Tech-Computers

Enda flere bonuspoeng til dem som klarer å finne den aktuelle koden som forårsaker problemet og/eller klarer å submitte en fix. Husk at jeg vedlikeholder serveren innimellom jobb og familie :-)

30
Minecraft / Flytting av serveren
« på: 29. August 2015, 09:54 am »
Hei,

Jeg vil bare si ifra at jeg planlegger å flytte serveren i løpet av kort tid, til en maskin med litt dårligere linje men med mye raskere disk, mer minne og mer ledig CPU. Flyttingen vil innebære at serveren blir utilgjengelig i en kort periode (opptil 1 time) mens DNS oppdateres.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 12