Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Floyd-ATC

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 52
46
Generelt teknisk / SSL offloading an SMF forum
« på: 29. Oktober 2015, 20:41 pm »
I have experimented a bit with using my Linux based keepalived/haproxy cluster to do SSL offloading for various web sites of mine and found SMF a bit difficult to work with because it seems to insist on refering to itself using the absolute URL beginning with "http://" (or "https://" if you change board's URL).

Unfortunately, if you either want to make the forum protocol independent or you want to use SSL offloading (which basically makes the web server unaware of the fact that clients use HTTPS) those self-referencing links become a problem.

Playing around with the admin settings solved nothing and the few discussions I found on the topic made me question if it was possible at all. However, I found a dead simple solution which involves just three easy steps that seem to work perfectly:
  • In "Settings.php", change $boardurl to '' (WARNING! This cannot be done using the web GUI because it will default to 'http://' and break your forum!!)
  • Update the MySQL 'settings' table and change all URLs from absolute to relative
  • Update the MySQL 'themes' table and change all URLs from absolute to relative

E.g. to fix my forum I used the following queries:
Kode: [Velg]
UPDATE settings SET value=REPLACE(value,'http://forums.atc.no','') WHERE value LIKE 'http://forums.atc.no%';
UPDATE themes SET value=REPLACE(value,'http://forums.atc.no','') WHERE value LIKE 'http://forums.atc.no%';

...and *poof* now my users can either keep using HTTP or they can use HTTPS which gets offloaded by my load balancing cluster. I see no reason why this should not work just fine with any other SSL gateway as well.

I really can't understand why SMF was designed with absolute URLs to begin with.

47
Minecraft / Er det noen interresse for SSL på forumet?
« på: 29. Oktober 2015, 19:26 pm »
Jeg vurderer å bruke $59 på et SSL-sertifikat for forumet, er det noe som kan være av interresse? Kjører i dag HTTPS med et self-signed sertifikat men dette er kun ment for testing. (Prøv gjerne https://forums.atc.no)

48
Genialt!
Jeg blir også veldig glad om kildekoden er åpen.

Dette er en ganske sær løsning skrevet i HTML::Mason men hvis noen vil ha den når den er ferdig så legger jeg den ut. Det vil også kunne hjelpe de som er interesserte i å lete etter svakheter i sikkerheten.

Opplasting skal nå fungere, dermed gjenstår kopiering og sletting. Igjen, test systemet for smutthull; du skal ikke kunne laste opp noe annet enn korrekt filtype til en path hvor du har skrivetilgang og du skal avvises med "Forbidden" ved forsøk på noe annet.

Oppdatering: Sletting er nå implementert. Tips: Ikke slett ting før du har lastet dem ned og har mulighet til å laste dem opp igjen...

Oppdatering: Da er også kopiering på plass. Med dette er alle planlagte funksjoner på plass og det er klart for at ops kan hjelpe spillere med å få schematics ut og inn som beskrevet lenger opp.

BrutalOst: Systemet består i prinsippet av tre filer:
  • /home/floyd/mc/stuffserver
  • /home/floyd/mc/stuffclient
  • /home/floyd/public_html/minecraft.atc.no/import_export.html

Den første kommer til å bli erstattet av en plugin så snart jeg får tittet litt på hvordan man lager en TCP-server i Java.
Den andre kommer da til å bli erstattet med litt TCP-kode i den tredje filen.
Når jeg kommer så langt har jeg en Plugin + en HTML-fil som kan publiseres. For de som ikke kan vente så hekter jeg HTML-filen på som attachment. NB!!! Dette er eksperimentell kode skrevet i Perl/HTML::Mason!!!

49
ATC-Pjatt / Sv: WalkingFrozen
« på: 25. Oktober 2015, 18:04 pm »
Prototypen begynner å ta form. Det er derfor på tide å beskrive den litt sånn at dere kan bidra til å teste.

Private schematics
Dette er en slags "hjemmekatalog" for dine private filer. Ingen andre enn deg kan se disse filene.

Public schematics
Dette er et fellesområde hvor alle kan lese og skrive filer men kun ops/admins kan slette. Brukes til å dele filer.

System schematics
Kun ops og admins kan se dette området, det brukes av WorldEdit til å importere/eksportere data inn og ut av kartet. Tanken er at en spiller laster opp og kopierer en schematic til en op/admin som kopierer filen videre hit og bruker WorldEdit. Tilsvarende, ved eksport bruker op/admin WorldEdit til å lage en schematic som deretter kopieres til eieren for nedlasting.

Server files
Dette er ferdig kompilerte versjoner av Spigot som er vanskelige å få tak i pga DMCA. De er derfor tilgjengelige for innloggede brukere på denne måten. Nyttig hvis man ønsker å lage en egen server.

Plugins
Denne tror jeg er selvforklarende.

For å laste ned en fil er det bare å klikke på den. Hver seksjon har i tillegg en nedtrekkmeny hvor man kan velge blant kommandoene man har tilgang til (og som gir mening). Kryss av for eventuelle filer og velg:

  • Copy to private
  • Copy to public
  • Copy to system
  • Copy to player (angi navn i eget felt)
  • Delete
  • Upload file (angi lokal fil)
Klikk deretter på Submit.

MEN! Husk at for øyeblikket er det KUN NEDLASTING som fungerer.

50
Minecraft / Hvordan lage sin egen Minecraft-server?
« på: 25. Oktober 2015, 12:17 pm »
Bakgrunn

Ca. hver 14.dag er jeg med min sønn Thor Arne (f.2004) til Fet Kodeklubb
https://www.facebook.com/groups/fetkodeklubb/

Her får deltakerne lære om Scratch, ComputerCraft, CodeAcademy.com og andre ting av hverandre, av foreldre, lærere eller andre som har noe de vil vise fram.

Et av spørsmålene jeg får aller flest ganger er hvordan man lager sin egen Minecraft-server. Våren 2015 kjørte vi etpar workshop-sesjoner med nettopp dette som tema, men det er grenser for hvor mye detaljer vi klarer å få med på såpass begrenset tid. Samtidig føler jeg at noe av ideen med kodeklubben er at deltakerne skal ha lov til å "spore av" med egne ideer hvis de ønsker det, fremfor å holde seg til et strengt pensum.

I tillegg er det selvsagt ikke alle som fikk med seg workshop'ene eller husker alle detaljene. Derfor vil jeg gå igjennom noen nøkkelpunkter her. NB! Jeg kommer ikke til å gå helt inn i detaljer som hvordan man oppretter en katalog eller redigerer en fil. Hvis du ønsker å kjøre din egen server så er dette ting du må finne ut av eller spørre om (gjerne her i forumet hvis du vil).

Cloud vs. Vanilla vs. Mods

Aller enkleste måte å få "sin egen server" er å bruke en gratistjeneste som f.eks. https://aternos.org/ Her har noen tatt all jobben med å lage et system hvor du kan lage en gratis server, legge til plugins og invitere venner for å spille. Noen synes dette er gøy og det kan være et bra sted å starte hvis du vil lære forskjellen på en mod og en plugin, men har du egentlig laget din egen server?

Nest enkleste måte er å logge inn på https://minecraft.net/ og laste ned "Multiplayer Server", enten som EXE-fil eller JAR-fil. Fordelen med EXE-filen er at den kjører i et vindu, ulempen er at den fungerer kun i Windows. JAR-filen kan kjøres både i Windows og f.eks. Linux, men krever at du lærer litt om Java. Uansett snakker vi her om "Vanilla"-utgaven av Minecraft Server; du får Minecraft slik Mojang lager det og veldig lite mulighet til å tilpasse serveren til egne ønsker og behov. I første workshop gjorde vi dette for å lære det grunnleggende.

Skal du kjøre din helt egen server med plugins trenger du en "server mod". Den jeg kjører heter "Spigot" (en arvtaker etter "Bukkit") og denne kan kjøre hundrevis av plugins du kan laste ned fra nettet. Lærer du deg Java kan du til og med skrive dine egne plugins. MEN det er en liten hake med server mods. Mojang har gått til de som lager slike mods og sagt at de inneholder programkode fra Mojang og derfor har ikke folk lov å legge den ut offentlig på nett. Det de derimot ikke kan hindre er at folk legger ut sin egen programkode. Når man har denne kildekoden kan man kompilere den selv og gjøre den tilgjengelig i lukkede systemer som f.eks.  http://minecraft.atc.no - Se etter "import/eksport", logg inn og så finner du både serverfilene mine og alle plugins som kjører på "mc.atc.no".

Hvordan kjøre en JAR-fil?

Mojang har lagt ut følgende tips for å kjøre Vanilla:
Kode: [Velg]
java -Xmx1024M -Xms1024M -jar minecraft_server.jar nogui. Jeg kjører Spigot med en litt annerledes kommandolinje:
Kode: [Velg]
java -Xms4096m -Xmx4096m -Xmn1024m -XX:MaxPermSize=512M -jar spigot.jar --log-append 0 --log-count 5 nogui
"-Xmx", "-Xms" og "-Xmn" brukes til å styre hvor mye minne (RAM) Java får lov til å bruke til å kjøre serveren. Prøv deg fram og se hva som fungerer best for deg. Skal du spille på den samme maskinen bør du kanskje la serveren bruke litt mindre.

Kommandolinjen kan være litt kronglete å skrive hver gang så det kan være lurt å legge den i en CMD-fil (Windows) eller et shell-script (Linux)
Kode: [Velg]
notepad server.cmdDa kan du starte serveren enkelt ved å skrive "server".

Første gang du starter serveren vil den opprette noen standardfiler og så avslutte med en gang. En av filene som opprettes heter "eula.txt" og inneholder en link til lisensavtalen som forteller hva du har lov å gjøre med serveren. Denne filen må åpnes i f.eks. notepad for å endre "eula=false" til "eula=true". Dette er for å bekrefte at du har forstått at det finnes regler for hva du kan og ikke kan bruke programmet til.

En annen fil du bør titte på med en gang er "server.properties". Denne filen inneholder grunnoppsettet til serveren, som f.eks. navn og grunnleggende ting som vanskelighetsgrad, PVP, maks antall spillere og lignende. Du finner masse informasjon om denne filen ved å google "minecraft server.properties" men her har du et bra sted å starte: https://www.spigotmc.org/wiki/spigot-configuration-server-properties/

Plugins

Når serveren endelig er i gang så kan du starte Minecraft og logge inn. Men hva med plugins?

Det finnes hundrevis av plugins og de fleste fungerer litt forskjellig men felles er at du legger dem i underkatalogen "plugins" og starter serveren på nytt*. Den vil da typisk opprette sin en underkatalog med konfigurasjonsfiler og lignende. En vanlig plugin å starte med er "WorldEdit.jar", denne kopieres til "plugins" og vil da opprette "plugins/WorldEdit" med noen standardfiler inni. Mange plugins legger til egne kommandoer og de fleste bruker et system for å styre hvilke kommandoer spillerne har tilgang til.

Veien videre

Denne artikkelen er ikke komplett, den er kun ment som et sted å starte. Jeg håper den har inspirert deg til å forsøke og at andre kan bruke artikkelen som utgangspunkt for å dele sine erfaringer.

51
ATC-Pjatt / Sv: WalkingFrozen
« på: 24. Oktober 2015, 18:55 pm »
Det er ikke mulig å bruke den til noe som helst ennå.
Det er nå mulig å laste NED filer.
Opplasting, flytting og sletting av filer er ikke på plass ennå.

Utfordring: Finn en måte å knekke sikkerheten, f.eks. for å laste ned "/etc/passwd" eller "/home/floyd/mc/server.properties" eller en annen fil du ikke skal ha tilgang til. Den som finner et sikkerhetshull og beskriver hvordan kan vente seg en belønning.

52
ATC-Pjatt / Sv: WalkingFrozen
« på: 24. Oktober 2015, 09:19 am »
Har begynt å se på saken. Har fått på plass en prototyp på autentisering, autorisasjon, samt opp- og nedlasting av filer. Nå må jeg fundere litt på selve håndteringen av schematics og interaksjon med WorldEdit før jeg kommer videre.

http://minecraft.atc.no/import_export.html

53
Feil / Sv: Feil med Ban
« på: 18. Oktober 2015, 15:17 pm »
Pinlig.
Kode: [Velg]
"AND (expires IS NULL OR expires < NOW()) " +skulle vært
Kode: [Velg]
"AND (expires IS NULL OR expires > NOW()) " +
Feilen har vært der siden tidenes morgen og har ført til at tempban har fungert som en permban med forsinkelse.

54
Feil / Sv: Filter - "kan du hjelpe meg opp?"
« på: 18. Oktober 2015, 14:51 pm »
Enig. Dette er vel dessuten ikke et stort problem lenger. Fikset.

55
Minecraft / Sv: Minecraft Pjatt
« på: 16. Oktober 2015, 17:41 pm »
Jeg har snakket med kabelleverandør, de har jobbet med et kjent problem i nettet hele denne uka og håper å løse det permanent i dag. Han opplyste om at de fortsetter å jobbe med feilretting i helgen om nødvendig, så det er bare å krysse fingrene.

Oppdatering: Han var akkurat innom og fikk se med egne øyne, han trodde nemlig det var OK nå men fant etterhvert ut at det var noe mer feil så han raste avgårde for å reparere. Håper fortsatt det kommer i orden i løpet av kvelden. Med det samme fikk jeg koplet vekk D-Link routeren som har vært hovedmistenkt tidligere, nå kjører jeg Juniper SRX rett ut mot ISP og kan begynne litt kreativ analyse av problemet på egen hånd.

56
Minecraft / Items som mister navn/innhold/egenskaper
« på: 10. Oktober 2015, 19:08 pm »
Hei,

Hebelub og jeg har jobbet en god del med test og debugging av inventory, her er hva vi har fått til i løpet av dagen:
  • Ting skal ikke lenger miste navn
  • Ting skal ikke lenger miste 'lore'
  • Enchantment-bøker skal ikke lenger miste effekten sin
  • Vanlige bøker skal ikke lenger miste tittel, forfatter eller innhold

Det vi trenger nå er tips om andre ting som feiler, typisk ved skifte mellom survival/creative eller ved å logge ut og inn. Hvis du finner noe som mister innhold, farger eller andre egenskaper så gi beskjed i denne tråden.

57
Minecraft / Sv: Bugs - la oss hjelpe!
« på: 09. Oktober 2015, 23:37 pm »
Har nå brukt en times tid på å prøve å få ned en fungerende kopi av TipsPlugin v2 som kompilerer, men det nytter ikke.

1. Jeg får ikke importert Mavenprosjekter fra Git
2. Installasjon av m2e-egit funker ikke

Jeg får helt fnatt av Maven. Den er så helt utrolig overengineered og brukeruvennlig uten at det gir noen som helst synlig gevinst :-/

58
Feil / Sv: [Fikset] Navn på items forsvinner
« på: 05. Oktober 2015, 11:51 am »
Har du et tidspunkt så jeg kan sjekke loggen?

59
Feil / Sv: Feil med "Hoppers"!
« på: 05. Oktober 2015, 11:50 am »
Hopper glitches når man spiller online er en kjent feil i 1.8.x så vidt jeg kan se, dette tror jeg dessverre det er lite vi kan gjøre med.

:-/

60
Feil / Sv: [Fikset] For mange regions
« på: 04. Oktober 2015, 15:43 pm »
Jeg kan ikke huske å ha sett den varianten noen gang, dokumentasjonen sier
Kode: [Velg]
/region list [<page>] [-w <world>] [-p <player>]

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 52