Skrevet av Emne: Nytt kart? Hvorfor? Hva skjer?  (Lest 3883 ganger)

Utlogget Floyd-ATC

  • Livstidsdiktator
  • Administrator
  • Guru
  • *****
  • Innlegg: 542
  • Karma: +12/-0
    • MSN Messenger - floyd@atc.no
    • Vis profil
    • floyd.atc.no
    • E-post
Nytt kart? Hvorfor? Hva skjer?
« på: 31. Desember 2011, 10:56 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Hei og velkommen tilbake til Minecraft.atc.no etter ca. 2 måneder med nedetid!

    Som de fleste allerede har lagt merke til så er absolutt alt borte. Planen min var i utgangspunktet å beholde alt og så legge til en ny verden ved siden av. Etter noen uker med forsøk så måtte jeg innse at dette var håpløst.

    • Praktiske problemer med masse "metadata" som refererte til den gamle verdenen, slik som kister, regioner, portaler, logblock-data og en masse annet. Noe av dette lå i MySQL og flate tekstfiler som kunne konverteres med litt scripting, men andre ting lå i proprietære db-filer som ikke uten videre lot seg endre på.
    • Mye SØPPEL bygget av folk uten estetisk sans, slik som digre glass-greier midt ute i vannet, digre klumper midt oppe i lufta, trange ubeboelige byer og ting som var delvis griefet i stykker og forlatt.
    • Endel idioter hadde spawnet/duplisert tonnevis med diamanter og andre ting som er ment å være vanskelig å få tak i. Uansett hvordan man tok tak i dette problemet så ville det bli urettferdig for noen.
    • Verden var begynt å bli ganske utarmet, og siden den stammet helt tilbake fra ALPHA så eksisterte ikke nye materialer og andre ting som har blitt lagt til i spillet senere på naturlig vis. Som f.eks. landsbyer.
    • Gamle bygg laget av inaktive spillere blokkerte plassen for nye spillere slik at disse måtte reise flere kilometer fra spawn for å finne seg en ledig plass. Frustrerende.
    • SKIKKELIG testing krever muligheten til å wipe alt og "forsøke på nytt". Vi har nå friheten til å teste destruktive ting og jeg kan nullstille alt med noen få tastetrykk mens vi tester.

    Så... hvor lenge kommer det til å ta før vi går "live" igjen og folk kan begynne å bygge for alvor? Med mindre det skulle dukke opp noen overraskelser så tror jeg faktisk ikke det blir nødvendig med noen flere resets, så lenge ops forstår ansvaret sitt og lar være å spawne tonnevis med diamanter og ting som ødelegger "økonomien" i spillet.

    Fra før av har jeg hatt en grunnregel på serveren om at hackede klienter som vi ikke kan detektere på en pålitelig måte må vi bare se igjennom fingrene med. Hackede klienter som derimot skaper faktiske problemer i form av lag eller annet som skader serveren eller andre spillere vil fremdeles bli forbudt etter at vi går "live". Dette kommer ikke til å endre seg og ops/admins vil slå aktivt ned på det.

    Men la det være helt klart: Inntil vi er "live" så er det lov å prøve absolutt alt, ingen blir bannet for å teste ting SÅ LENGE PROBLEMER DE AVDEKKER BLIR RAPPORTERT og IKKE PLAGER NOEN. Dette er en absolutt forutsetning. Det er ingen vits i å teste med hackede klienter eller mystiske kommandoer hvis det ikke kommer fellesskapet til gode i form av gode løsninger som beskytter oss alle.


    For øyeblikket er et område på 500x500 rundt spawn beskyttet slik at kun ops/admins kan bygge der. Dette er fordi vi skal skape et velkomstområde som tilfredsstiller en del behov vi har erfart at nye spillere har. Her skal vi ha endel signalbygg som inkluderer et informasjonssenter, et møtelokale, et portalsenter og endel andre ting. Dette skal knyttes sammen med et oversiktlig veinett som andre spillere oppfordres til å bygge videre på. TENK STORT!

    Til slutt vil jeg si at det var utrolig hyggelig at så mange har funnet veien tilbake til serveren så fort, etter at den har vært nede i så lang tid. Det tok faktisk bare noen få minutter fra jeg startet den opp til 4-5 personer hadde logget inn. Jeg vet ikke engang hvordan dere har fått med dere at den var oppe igjen... :-D


    Til slutt, til alle dere som jeg ikke rekker å prate med i løpet av dagen idag: Ha en fortsatt gledelig jul og et godt nytt år!


    -Floyd.

    --
    Det finnes 10 typer mennesker;
    de som forstår binærtall, de som ikke gjør det, og de som forstår Grey code.

    Utlogget Oys

    • Minecraft-Operators
    • n00b
    • ***
    • Innlegg: 0
    • Karma: +0/-0
    • Når jeg blir stor vil jeg bli dinosaur.
      • Vis profil
    Sv: Nytt kart? Hvorfor? Hva skjer?
    « Svar #1 på: 31. Desember 2011, 11:02 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Er helt enig med deg der! Tror det er bra at vi har fått nytt map. Det er allerede bebygd i The End :P