Skrevet av Emne: Snøhuler  (Lest 14511 ganger)

Morder269

  • Gjest
Snøhuler
« på: 05. Februar 2012, 22:21 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Ettersom jeg sov i snøhule i natt og ville dele 2 bilder jeg tok med mobilen før batteriet døde så lager jeg en tråd hvor alle kan dele bilder fra snøhuler de har lagd/sovet i.

    Denne var vi en god del personer som brukte over 6 timer på. Jeg sto i inngangen og tok et bilde hver vei. Selv en voksen person kunne stå oppreist og vi var sikkert 20 barn og voksne som sov i hula.





    Bildene vises elendig på mobilen..

     
     
    « Siste redigering: 05. Februar 2012, 22:46 pm av Morder269 »



    Utlogget Emilpoika

    • Minecraft-Operators
    • Guru
    • ***
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Snøhuler
    « Svar #1 på: 05. Februar 2012, 23:54 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • *Forbereder seg til å lage et fantastisk innlegg som svar på tråden*


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Snøhuler
    « Svar #2 på: 06. Februar 2012, 00:02 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • *Forbereder seg på å se hvilken villmann Emil er*

    Helst fortell hvorfor snøhulene ble bygd.



    Utlogget Emilpoika

    • Minecraft-Operators
    • Guru
    • ***
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Snøhuler
    « Svar #3 på: 06. Februar 2012, 03:55 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • NB. Dette er kke arbeidstegningen, men hvordan den nesten fullførte "snøhulen så ut"

    Historien lyder som følge:
    Det var i 9./10.-klasse vi skulle på snøhuletur med en del andre entusiastiske elever fra forskjellig klasser.
    Gjengen vår besto av meg, to kompiser og en lærer.
    Idéen var å bygge en snøhule-korridor som strakte seg helt opp til overflaten, der den skulle toppes med et iglotak. (Jeg husker ikke hvorfor vi bestemte oss for et iglotak, men sikker fordi det ville se bra ut, og slippe inn bedre lys)

    Først målte vi opp dybden av bakken med bruk av teltstenger-lignende-redskap, noe de fleste som har lagen en snøhule sikkert hvet hva jeg mener med. Vi målte det opp så nøyaktig at man kunne begynne å grave fra flere steder samtidig. Én kunne begynne å grave gropen som "igloen" skulle bestå av, en kunne begynne å grave tunellen opp til igloen, en kunne grave den personen i møte, og den siste kunne skyve videre snøen, slik at folk ikke gravde seg ned/inn.

    Dette fungerte fint, vi jobbet i et volsomt tempo, kun sekket av at læreren aldri var der, men heller gikk å hjalp alle andre.
    Så begynte ting å gå galt for seg.
    Vi var ferdige med tunellen, og hadde lagt to siderom. nå skulle vi begynne å lage iglo-klossene. Vi hadde en spesiell sag vi brukte til den oppgaven, men ikke før vi hadde gått i gang la vi (la oss kalle an Wayzor og KRISTO92) merke til at vi hadde litt vondt i hodet. Da så jeg på klokken min, og ble sjokkert over å se at vi hadde glemt å drikke/spise de siste 5-7 timene xD
    Dette var greit nok for meg, jeg pælmet ned med vann og spiste noen kjeks før jeg gikk tilbake til arbeidet. Så lett var det ikke for de to andre. Wayzor hadde fått hodepine av uviste grunner, og ville helst ikke fortsette på en stund. Enda værre var det for KRISTO92, han hadde spist flere Kvikk-lunsj-sjokolader. Han har laktose-intolleranse -.- Det ble så ikke at læreren måtte ta KRISTO92 med seg hjem. (og da ville det nok ta 3-4 timer før han kom tilbake, dette var midt på sennalandet)
    I og med at det bare ville vært meg igjen som var frisk, og halve iglo-taket fortsatt var, vel, ikkeeksisterende, så satte vi opp nødsteltet.
    Jeg har sovet ute i telt masse ganger før, og flere ganger på snøen. Like vel er dette den eneste gangen jeg kan huske å ha frøsset sp mye at jeg hadde problemer med å sovne. Det var sent, veldig sent på kvelden. (Her kan jeg også nevnde at noen skøt opp et fyrverkeri-batteri de hadde slept med seg, noe som gjorde de gjennværende lærerne lett forbanna)
    Uansett, det endte med at jeg vi lagde mat i teltet og gjorde det beste ut av det.
    Det værste med hele turen er like vel dette: Jeg hadde skiftet til mitt tørre antrekk før jeg la meg for å sove. JEg voknet av at jeg, med soveposen og det hele hadde sklidd av liggeunderlaget og ned på den klissvåte teltduken (som hadde kondensert nok mengder vann til å fylle finnmarksvidda). Det værste som kan skje på en telttur, eller alle andre turer er å måtte gå med våte klær.

    Uansett, jeg var fornøyd med turen. VI levde virkelig opp til mottoet "Ut på tur aldri sur" ;) En positiv ting var alle komplimentene vi fikk da resten av klassen så hvordan våres "snøhule" var i forholdtil deres tradisjonale et/to-romssnøhuler.

    PS. Beklager for lagnt innlegg med flere skrivefeil, jeg blir kanskje å rette på dem senere. Jeg laget bildet i photoshop fra bunnen av, og begynte med midnatt, så jeg gidder ikke nå XD

    PPS. Natta!


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Snøhuler
    « Svar #4 på: 06. Februar 2012, 07:50 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • *Kommentar kommer i 2 tiden*
    Fin snøhule, men dårlig kuldegrop.



    Utlogget Emilpoika

    • Minecraft-Operators
    • Guru
    • ***
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Snøhuler
    « Svar #5 på: 06. Februar 2012, 11:18 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Fin snøhule, men dårlig kuldegrop.
    LOL, hele hula var en kuldegrop..


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Snøhuler
    « Svar #6 på: 06. Februar 2012, 11:25 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Forstår litt mere nå som jeg så på bildet i full størrelse, men det var lagt alt for mye arbeid i å lage en hule. Neste gang får dere tenke på å lage den så det er mulig å sove. Lager elendig tegning når jeg er ferdig med lekser osv.



    Utlogget Emilpoika

    • Minecraft-Operators
    • Guru
    • ***
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Snøhuler
    « Svar #7 på: 06. Februar 2012, 11:33 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Neste gang får dere tenke på å lage den så det er mulig å sove.
    Den hadde vært helt ferdig etter en halvtimes arbeid med to personer, noe jeg og Wayzor vurderte å gjøre sent på kvelden.
    Hulen ville jo vært mulig å sove i :s Hadde ikke to folk måtte gå fra byggingen i 3-4 timer ville den jo ha blitt ferdig også.

    PS, jeg har tegnet ut/inngangen slik at det er en åpning som går utover, men den var egentlig trangere med inngangen og videre på innsiden, for å forhindre at mye vind skulle komme inn i hulen.


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Snøhuler
    « Svar #8 på: 06. Februar 2012, 14:23 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Fant et bilde av en ganske basic snøhule


    I helga så laget vi noe lignende den bare at vi startet med 3 innganger og deretter gravde mot hverandre som på dette "proffe" bildet jeg lagde i Paint





    Utlogget argh99

    • Minecraft-Operators
    • Wizard
    • ***
    • Innlegg: 360
    • Karma: +1/-0
      • Vis profil
      • 42
    Sv: Snøhuler
    « Svar #9 på: 06. Februar 2012, 16:28 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Husk at hvis du lager kuldegrop, ALDRI aldri aldri gli ned i den om natta. Det har jeg utrolig nok klart jeg bli iskald xD


    42
    -

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Snøhuler
    « Svar #10 på: 06. Februar 2012, 17:44 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Det må da være kaldt, tror jeg holder meg i varmen jeg :)



    Utlogget argh99

    • Minecraft-Operators
    • Wizard
    • ***
    • Innlegg: 360
    • Karma: +1/-0
      • Vis profil
      • 42
    Sv: Snøhuler
    « Svar #11 på: 06. Februar 2012, 19:52 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Men da hadde jeg en sovepose som holdt max. -7 garder xD og det var sikkert mange kuldegrader ute


    42
    -

    Morder269

    • Gjest
    Sv: Snøhuler
    « Svar #12 på: 06. Februar 2012, 20:06 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Har sovet ute i -15 med sovepose på komfort -5 og extreme -15 på sånn luftliggeunderlag. Det er kaldt!



    Utlogget nor_creeper

    • n00b
    • *
    • Innlegg: 14
    • Karma: +0/-0
      • Vis profil
      • E-post
    Sv: Snøhuler
    « Svar #13 på: 16. Februar 2012, 13:44 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Har sovet i gjenom våt sove pose på -25 brrrrrr men den var heldig barene sove pose som tolte -20.