avstemning

Hva vil du ha?

Nytt kart?
Utvidelse?
Beholde det gamle?
Nytt kart i multiworld? (beholde det gamle og få et nytt et)
Usikker, vil se hva andre har stemt.

Skrevet av Emne: Nytt kart eller?  (Lest 30267 ganger)

Utlogget Emilpoika

  • Moderator
  • Guru
  • *****
  • Innlegg: 1.278
  • Karma: +12/-0
  • #Emilpoika
    • Vis profil
    • Emilpoikas Facebookside
Nytt kart eller?
« på: 24. Januar 2013, 06:34 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Now, here's a long and boring post for you all! :D

    Når versjon 1.3.0 kommer ut (muligens rundt månedskifte release dato er 1. august), så lurte jeg på om vi skulle foreta noen endringer på serveren sånn generelt.

    Jeg tenkte da på om vi skulle starte med nytt kart, eller ha det som vi har nå. Andre ideer?
    I motsetning til det dere forventer, er ikke dette en direkte avstemning, men mer et forslag.
    Det er mange som har spurt om vi kan bytte kart, og det kan være lurt å poengtere at flere av dem er nye/skjeldne spillere. Riktig nok er det en felles steming blandt flere av spillerne at de ønsker et nytt kart, men ikke miste det de har bygget. Det er flere som har spurt meg om jeg kan opptrette en tråd i forumet for dette. (Enten fordi de ikke vet hvordan de skal høres overbevisende/argumenterende ut. Eller bare fordi de ikke gidder)
    Jeg vil poengtere hvilke konsekvender det å bytte kart har, så kan man eventuellt legge inn sin egen mening her etter å ha lest tråden.

    For det førte kan jeg nevne at grunnen til at vi fikk et nytt kart forrige gang var:

    • Praktiske problemer med masse "metadata" som refererte til den gamle verdenen, slik som kister, regioner, portaler, logblock-data og en masse annet. Noe av dette lå i MySQL og flate tekstfiler som kunne konverteres med litt scripting, men andre ting lå i proprietære db-filer som ikke uten videre lot seg endre på.
    • Mye SØPPEL bygget av folk uten estetisk sans, slik som digre glass-greier midt ute i vannet, digre klumper midt oppe i lufta, trange ubeboelige byer og ting som var delvis griefet i stykker og forlatt.
    • Endel idioter hadde spawnet/duplisert tonnevis med diamanter og andre ting som er ment å være vanskelig å få tak i. Uansett hvordan man tok tak i dette problemet så ville det bli urettferdig for noen.
    • Verden var begynt å bli ganske utarmet, og siden den stammet helt tilbake fra ALPHA så eksisterte ikke nye materialer og andre ting som har blitt lagt til i spillet senere på naturlig vis. Som f.eks. landsbyer.
    • Gamle bygg laget av inaktive spillere blokkerte plassen for nye spillere slik at disse måtte reise flere kilometer fra spawn for å finne seg en ledig plass. Frustrerende.

    Hvilke av disse punktene stemmer med dagens situasjon? Sjokkerende mange, faktisk.
    Det er bygd utrolig mye søppel, noe som i det siste ikke har vært et problem. Det er bare for en OP å lage petition for så å få fjernet det etter litt diskusjon med eieren/de andre OP-ene. PRoblemet er at flere (de fleste faktisk) av tingene ikke er logblock på, så det er veldig vansklig å vite hvem som ar bygd flere av tingene. Derfor blir man nødt til å bruke world-edit når man fjerner byggene. Dette ser ikke alltid særlig bra ut når man er ferdig. En annen ting som er verdt å nevne er at det er 19 petitioner åne, 15 av dem er avstemninger jeg har startet om bygg som burde rives. I løpet av tiden de har vært åpne, og alle timene de andre OPsene har vært på serveren, har kun 3 av dem blitt kommentert. Hvis det fortsetter slik, vil jeg påstå det trengs en oppfriskning i OP-medlemmene.
    På punktet med  "Endel idioter hadde spawnet/duplisert tonnevis med diamanter og andre ting[...]" vil jeg nevne at creative-forsøkene også har satt store mengder diamanter og lignende i omløp, som ikke en gang er brukt x-ray for å lete fram, men snarere plassert/minet av enkelte spillere. Dette har vært en volsom knekk for økonomien på serveren. Litt juks må man regne med. Jeg sniker meg med gjevne mellomrom inn på spillere for å forsikre meg om at de ikke bruker x-ray, men sjokkerende ofte gjør de det.

    Verden har begynt å bli ganske tynn, og mange påstår det ikke er ledige plasser å bygge. Dette er feil Det er soore deler av kartet som fortsatt er øde og ugenerert. -Men det er likevel for lite med tanke på at f.eks. emralds kun genereres i relativt nye deler av kartet, og dette kommer alltid til å bli værre etterhvert som minecraft-updates kommer. (Det er bare å se på antalle ubebodde jungler på serveren, så forstår du hva jeg mener...)

    Gamle bygg laget av inaktive spillere er noe man må regne med. Like vel er det frustrerende å se etterlatte bygg som har blitt griefet, men logblocken er borte for lengst. Man kan ikke fjerne bygget, men man kan ikke reparere det heller. Det er alt for mange slike bygg på serveren nå. Hva med å la logblocken vare lengre, mye lengre enn det det gjør nå, når vi starter et nytt kart?

    Sånn, det var noen av argumentene vi ble konfronert av forrige gang.
    Forøvrig kan jeg nevne at kartet kom ut i slutten (og da mener jeg virkelig slutten) av 2011. Kartet er derfor ikke særlig gammelt, sammenlignetmed det forrige kartet. Det er heller ikke direkte nytt, og det kan være lurt å spørre seg selv om vi vil at kartet skal se like stygt ut som det forrige før vi bytter det.

    Det argumentet alt står å henger på angående å skaffe seg et nytt kart er at man misterdet man har bygget. -Eller gjør man det?
    Jeg foreslår at vi kjører to kart, slik at OPs kan bruke WE og flytte ting inn igjen, så lengde det ikke er en form for urimelig bygg. Bygget som jeg desedert har brukt mest tid på er den kinesiske muren (kanskje det bygget som er brukt mest tide på på serveren) kan med andre ord ikke flyttes inn i det nye kartet. Flere av de tingene som er i spawn kan derimot byttes; Flere ting som pixel-art, slott og lignende kan flyttes til ett nytt kart.'


    Now, was that a long and boring post for you?

    Edit: Min mening angående forrige gang vi byttet kart:
    For å beholde de tingene som gjør denne serveren bra var vi nødt til å ha en kart-reset, bare les http://goo.gl/YuCda.

    Edit 2: State of the map:
    « Siste redigering: 24. Januar 2013, 11:55 am av Emilpoika »


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Utlogget DJdur

    • Moderator
    • Wannabe
    • *****
    • Innlegg: 94
    • Karma: +0/-0
    • #swag
      • MSN Messenger - oozziizz@hotmail.com
      • Vis profil
      • My twitter!
      • E-post
    Sv: Nytt kart?
    « Svar #1 på: 25. Januar 2013, 14:50 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Now, was that a long and boring post for you?
    Yes.
    « Siste redigering: 25. Januar 2013, 18:01 pm av DJdur »



    Morder269

    • Gjest
    Sv: Nytt kart?
    « Svar #2 på: 25. Januar 2013, 14:58 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Jeg stemmer ihvertfall for at den gamle worlden skal kastes bort og har en ide til hvordan du kan unngå å miste nye items. Det er å f.eks å starte med en world med halve størrelsen av den som er nå og deretter utvide den når det trengs. På den måten vil det alltid være ubebodde områder og du vil få inn nye items osv.

    Da er det bare å vente på den tredje versjonen av Emil sitt ultimate tidsfordriv  ;)
    « Siste redigering: 25. Januar 2013, 18:01 pm av DJdur »



    Utlogget Emilpoika

    • Moderator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Nytt kart?
    « Svar #3 på: 25. Januar 2013, 15:15 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Syns morder sitt siste innlegg i denne tråden er det beste forslaget jeg har sett på forumet på svært lenge. Det er bedre å ha et mindre kart som utgangspunkt, for så å utvide det. I stedet for slik vi så ofte gjør det: Starte med et 10 000 blocks kart, og så vurdere å utvide det, noe det aldri har blitt noe av.


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Utlogget Safew00d

    • Moderator
    • Knowitall
    • *****
    • Innlegg: 112
    • Karma: +0/-0
      • Vis profil
      • E-post
    Sv: Nytt kart?
    « Svar #4 på: 25. Januar 2013, 20:51 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Et nytt map kunne vært en god ide ja, men det og skulle ha ett nytt map hvert halvår blir litt overkill. greit nok at man vil ha de nye resursene, men noe av det som gjorde ATC så bra var et bra map



    Utlogget Emilpoika

    • Moderator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Nytt kart?
    « Svar #5 på: 25. Januar 2013, 22:52 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • *År, ikke halvår.

    Hva med en utvidelse, da? Noe lignende som vi har diskutert tidligere.

    En eventuell (og lite sannsynlig) utvidelse av kartet løses på samme måte som med originalen: Man lager åpninger her og der i ettertid :-)



    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Utlogget Smurfe

    • Minecraft-Operators
    • Wannabe
    • ***
    • Innlegg: 96
    • Karma: +0/-0
      • MSN Messenger - Ehh@gamle_dager.com
      • AOL Instant Messenger - Smurfe
      • Vis profil
    Sv: Nytt kart?
    « Svar #6 på: 27. Januar 2013, 15:40 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Enig at vi burde bytte map snart ja. Kanskje rett etter 1.5 kommer ut?


    Dere er alle nuubz !

    Reglene til Minecraft.atc.no " http://www.youtube.com/watch?v=ZD4b7_zMqXU&feature=related "

    Blir aldri lei av Battlefield 3!

    Utlogget skyer6

    • n00b
    • *
    • Innlegg: 10
    • Karma: +0/-0
      • Vis profil
      • E-post
    Nytt map på 1.6.2?
    « Svar #7 på: 04. August 2013, 20:58 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Jeg hadde blitt glad og sikkert andre om vi fikk nytt map... igjen.
    Her er mine argumenter for nytt map...

    1. Vi er bgrenset med chunks.

    2. I 1.6.2 vet vi vel alle at hester har kommet, og de er umulige å finne siden vi er begrenset med chunks og vi må ha nye chunks for å finne hester. Men det er like greit med nytt map enn å utvide mappet, for
        for det blir vanskelig å transportere hestene tilbake til hoved landet.

    3. Quartz har kommet og alt i nether er utforska, så samme grunn som 2.

    4. Lenge siden vi skifta map.

    5. Og det begynner å tetteseg med bygge plass, og cavene er for det meste utforska...

    Edit: Slo denne tråden sammen med en tidligere tråd. -Emilpoika
    « Siste redigering: 06. August 2013, 13:07 pm av Emilpoika »



    Utlogget solve94

    • Minecraft-Operators
    • Knowitall
    • ***
    • Innlegg: 115
    • Karma: +0/-0
      • Vis profil
      • E-post
    Sv: Nytt map på 1.6.2?
    « Svar #8 på: 05. August 2013, 18:30 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Starte på nytt igjen blir kjedlig, men jeg ser at folk kan gå lei det gamle karte når det kommer nye ting. Det at det er lite plass på karte er helt feil i å med at det nesten ikke er bygg noen ting.
    Så de som likker å bygge vill nok klage siden dem vil ha sinne bygg på atc.

    Så vis vi skal kifte map vil jeg ha to map, der vi kan ha full creativ i det ene å full survival på det andre. Der du må skaffe halt selv.

    Creativ mapet
    er til for å bygge store bygninger og store byer.
    Vi kommer til å få problemer med at folk kommer til å flate ut store omeråder noe som blir veldig kjedlig, så vi må ha noen retnings linjer.
    Karte trengs aldri å fornyes før det er propp fult, å da trenger vi bare å ta en avgjørelse av hva som skal genereres om, så bruker vi we til det. Det vil si at du ikke er sikker på at byen din står for altid. Blir Karte for fult går det dårligst lagde ned, for å få opp nye ting. Dette må bli avstemning når det blir fult.
    Survival
    Det det er bygg opp noen få pvp-arena i en hoved by og alt av dødlig ting tar skade, fall fra høye ting dør man av osv.
    Mapet fornyes vær gang en stor oppdatering kommer slik at de nye tingene kommer med.

    Dette ville vært det beste. OP trenger ikke å ha noen fordeller på survival mapet, men trenger we tilgang på creative slikk at vi kan endre på feil. (dette har vi tilgang til fra før). Vi slipper derfor det masse om at det er dårlig gjort at oper er høyre stillt og kan bare spawne rustninger.

    Dette må floyd vurdere om serveren vi har klarer å dra to kart og om han gidder sette det opp.
    Men trur fler ville vært glad for en slik løsning



    Utlogget Emilpoika

    • Moderator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 1.278
    • Karma: +12/-0
    • #Emilpoika
      • Vis profil
      • Emilpoikas Facebookside
    Sv: Nytt map på 1.6.2?
    « Svar #9 på: 06. August 2013, 11:01 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Hvis vi skal ha to kart foreslår jeg at vi holder oss til at ATC er ATC.
    Sitat
    Selv om dette primært er en byggeserver så har vi monstre, du må ha mat for å overleve og kun enkelte materialer er gratis. Enkelte monstre er endret sånn at de ikke skal ødelegge det folk har bygget.
    I så fall ville jeg vært mer positiv til at vi beholdt det gamle mappet og utvidet det.
    Kartet per i dag:

    Som man kan se er det kun havdypet i hjørnene av kartet som ikke er utforsket. Dette gjør det som nevndt vansklig å finne hester hvis de ikke spawner i vanlige chunks, ov vansklig å få tak i enkelte ramaterialer. Jeg kjøper imidlertid ikke bortforklaringen at Nether er tom for materialer.
    Jeg vil ikke miste tingene ejg har bygget på ATC, men jeg vet ikke om Floyd vil utvide kartet eller ikke.

    Hvis vi like vel blir å kjøre to kart samtidig anbefaler jeg at vi åpner et nytt kart, men beholder det gamle lenge nok til at vi får kopiert noen utvalgte ting over til det nye kartet. I såfall kan man jo stenge det ene kartet for bygging, men ha det åpent for chat og petitions om kopiering.

    Alt koker ned til hva Floyd synd blir best, og gidder å gjennomføre.

    Edit: Gikk gjennom portalen til the nether (Den som er i spawn), og der var det masse netherkvarts :D
    « Siste redigering: 06. August 2013, 13:02 pm av Emilpoika »


    "So much time on ATC alone, and yet I've never been to me."
    "Half a bee, philosophically, must ipso facto half not be. But half the bee has got to be, vis-à-vis its entity - d'you see? But can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee, due to some ancient injury?

    Utlogget Safew00d

    • Moderator
    • Knowitall
    • *****
    • Innlegg: 112
    • Karma: +0/-0
      • Vis profil
      • E-post
    Sv: Nytt kart?
    « Svar #10 på: 07. August 2013, 10:21 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Det er nok på tide og generere et nytt kart. Kan forstå at det er fristende og flytte over bygg, så vi kan jo kjøre dobbelt slik vi gjorde ved forrige map bytte.

    Jeg støtter ideen til Sølve om og ha 2 map. Et for rein bygging å et survival. Det vi da også kan gjøre er og ha survival mappet fullstendig survival slik at det blir litt vanskelig og faktisk overleve, lignende dayz. det vil si, pvp overalt. MULIGHET for og ødelegge for hverandre. INGEN resurser utenom det man skaffer the hard way. osv.
    Dette fordi man vil få mulighet for litt hardcore minecraft survival.

    På map nummer 2 vil vi da få den spillestilen vi kjører nå, til og med kansje enda friere når det kommer til det og få materialer. MEN man må ha absolutt krav om protection. kansje til med så ekstremt at man MÅ claime et område før man i det heletatt får bygge.

    Jeg veit ikke hva dere andre mener om denne ideen, men litt respons og flere kreative ideer er vel motatt. Og så må Floyd si om det er en mulighet og gjenomføre noe slikt som dette. :)

    MVH Safew00d



    Morder269

    • Gjest
    Sv: Nytt kart?
    « Svar #11 på: 07. August 2013, 15:43 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Hvis dere vil ha noe slikt gjennomført så kan det være lurt å finne en mod som vil fungere perfekt til akkurat dette da Floyd garantert er mere opptatt det vi er.



    Utlogget solve94

    • Minecraft-Operators
    • Knowitall
    • ***
    • Innlegg: 115
    • Karma: +0/-0
      • Vis profil
      • E-post
    Sv: Nytt kart?
    « Svar #12 på: 07. August 2013, 18:00 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • I prinsippet har vi det vi trenger av plugins, det er bare det å sette opp premision riktig for vært kart.
    Satt dette opp for morro for en god stund siden med kun tre plugins der alle ligger inne på atc. Det var et litte helvete å lagge retihetene rikt, men det var vel noe med at jeg satt med retigheter for andre ting i form av domene server å deling av diverse ting. Gikk sinsykt i surr.

    Å det går også ann å bruke pluginsen som vi kjørte før til creativ. Vi får ikke problemet med juksing med kister og slikt. er litt vanskelig å nå fra kart til kart.



    Utlogget Floyd-ATC

    • Livstidsdiktator
    • Administrator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 542
    • Karma: +12/-0
      • MSN Messenger - floyd@atc.no
      • Vis profil
      • floyd.atc.no
      • E-post
    Sv: Nytt kart?
    « Svar #13 på: 07. August 2013, 19:26 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Ideen med flere kart på samme server er ikke ny, og jeg liker tanken på å gjøre dagens kart til ren creative. Så kan man ha et rent survival-kart ved siden av.

    Men... en slik løsning innebærer behov for stålkontroll med inventory og gamemode ved teleport. Ikke trivielt når folk flyr rundt med enchantet utstyr og ting, og vi fikk en smak av hva triksing med inventory fører med seg av problemer så snart en plugin inneholder en øøørende liten feil sånn at man må endre ting etter at det er satt i drift. (LimitedCreative anyone?)

    Jeg er også usikker på hvordan det da vil være med nye versjoner og reset av survival-kartet. Vil ikke det gjøre enda mer vondt, med tanke på hvor mye jobb som skal til for å bygge noe ordentlig i ren survival mode? Eller forutsetter vi her at ingen egentlig kommer til å bygge noe bevaringsverdig i survival-kartet?

    Så er det en tredje faktor som er minst like viktig, og det er Bukkit. Jeg begynner rett og slett å bli møkk lei av å vente på oppdateringer som aldri kommer. Når 1.5.2 ENDELIG var på plass så gikk det mindre enn en uke(!!!) før den var utdatert. Seriøst, sånt sliter på motivasjonen. Om de i det hele tatt har seriøse planer om å lage en 1.6-versjon vet jeg faktisk ikke, det er nå mer enn ett år siden Notch gikk ut og ansatte Dinnerbone (en av hovedutviklerne bak Bukkit) for å utvikle et offisielt plugin-API i Minecraft.

    Siden har ingen hørt noe om dette API'et. Grunntanken med Bukkit (bukkit.jar + craftbukkit.jar) var at plugins skrevet mot bukkit.jar i prinsippet skulle kunne brukes mot hvilken som helst server-versjon bare denne implementerte bukkit-API'et, sånn at hvis Minecraft noensinne fikk et plugin-API så skulle man liksom kunne wrappe inn dette i Bukkit og kjøre videre med samme plugins. Tross dette, så snart planene om et offisielt API ble kunngjort så var den offisielle holdningen at nå ville det snart ikke lenger være bruk for Bukkit i det hele tatt. Så... skal man jobbe mer med plugins i det hele tatt, eller sette seg ned og vente? Og i så fall på hva?

    *sukk*

    En annen mulighet er faktisk å bite i det sure eplet og kjøre vanilla med nytt kart inntil minecraft.atc.no kan gjenoppstå som fullverdig Bukkit-server med dagens kart + et nytt survival-kart. Det vil bli en periode med et sant helvete med griefing og dritt, men kanskje bedre enn i praksis ingen server? Kanskje...


    -Floyd.

    --
    Det finnes 10 typer mennesker;
    de som forstår binærtall, de som ikke gjør det, og de som forstår Grey code.

    Utlogget Safew00d

    • Moderator
    • Knowitall
    • *****
    • Innlegg: 112
    • Karma: +0/-0
      • Vis profil
      • E-post
    Sv: Nytt kart?
    « Svar #14 på: 08. August 2013, 10:02 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • En annen mulighet er faktisk å bite i det sure eplet og kjøre vanilla med nytt kart inntil minecraft.atc.no kan gjenoppstå som fullverdig Bukkit-server med dagens kart + et nytt survival-kart. Det vil bli en periode med et sant helvete med griefing og dritt, men kanskje bedre enn i praksis ingen server? Kanskje...

    Meningen med et rent survivalmap er at det skal være vanskelig og overleve å bygge noe kult / bra / pent. Det skal da også være pvp, og det skal være mulig og griefe. Dette fordi man da kan gå sammen i lag for og bedre overleve. Dette kan jo også føre til kamper imellom teamene. Det som er viktig er jo at dette ikke må taes så veldig seriøst. Blir man griefa så har man ikke passa godt nok på byningen sin, dør man så skal man miste ALT. Rett og slett god gammeldags minecraft survival.

    Når det gjelder det mappet som er nå, er det jo et ønske om og bytte ut det i samme slengen. Det begynner og bli fult, og alt er utforska.

    Ellers må vi vel vente i et halvt år mellom hver bukkitoppdatering intil man får en offisiell API

    Edit: Fjernet litt av det gigantiske sitatet. -Emilpoika
    « Siste redigering: 08. August 2013, 13:14 pm av Emilpoika »