Skrevet av Emne: Bare lurte...  (Lest 9593 ganger)

Utlogget Cybersyn

  • n00b
  • *
  • Innlegg: 2
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
    • localhost
Bare lurte...
« på: 12. April 2011, 16:34 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Bare lurte på om noen har noen tips til hvordan hoste en minecraft-server.

    Og noe annet: sette opp et SMF-forum (jeg også). Har du noen tips om hva slags MySQL, PHP og FTP man kan bruke? prøver med Apache.
    « Siste redigering: 18. Februar 2015, 01:24 am av BrutalOst »



    Utlogget Floyd-ATC

    • Livstidsdiktator
    • Administrator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 542
    • Karma: +12/-0
      • MSN Messenger - floyd@atc.no
      • Vis profil
      • floyd.atc.no
      • E-post
    Sv: Bare lurte...
    « Svar #1 på: 13. April 2011, 06:59 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Hei, morsomt å høre at du har lyst til å lære litt om hvordan henger sammen, det er nettopp hva ATC handler om!

    Minecraft er nok litt mye å starte med hvis du aldri har satt opp en server før. Hvis du vil leke litt med Linux vil jeg anbefale deg å starte med en ren webserver uten allverdens "dill" på til å begynne med. Det vil kunne gi deg en grunnleggende forståelse av hvordan en server fungerer. Spør og grav, gjerne her i forumet.

    Selv bruker jeg CentOS Linux, som er basert på RedHat Enterprise Linux. RHEL er en av de "store" Linux-distroene som koster penger og benyttes av firmaer. CentOS er derimot gratis. Andre vil anbefale deg Ubuntu, mange opplever den som enklere å lære og det er helt opp til deg. Det er noen forskjeller mellom disse, så du bør generelt basere valget på hvem du har tenkt å spørre om hjelp. (Jeg vil svare på Ubuntu-spørsmål etter beste evne men jeg kan CentOS bedre)

    Når du begynner å har funnet ut av dette så kan du eventuelt begynne å se på PHP og MySQL. PHP er en enkel måte å lage websider som settes sammen "der og da" istedet for å ligge ferdig skrevet som HTML-filer. MySQL er en veldig enkel databaseserver som gjør det enklere å samle, organisere og hente ut informasjon men du bør være klar over at SQL i seg selv tar tid å lære.

    Når Apache + PHP + MySQL fungerer kan du se på forskjellige "ferdige" løsninger som f.eks forum og slikt, de krever ofte litt tilpasning i seg selv og da er det kjekt å ha fått en forståelse av hvordan de ulike "delene" av serveren fungerer. Alt dette innebærer at tjenester går opp og ned hele tiden etterhvert som du eksperimenterer. Det er derfor en god ide å IKKE holde på med en server som har mange brukere du ikke kjenner privat og som forstår at du tester og lærer.

    Minecraft er i seg selv veldig ressurskrevende (bruker mye CPU og RAM) så det bør da enten kjøres separat på en maskin som takler det, eller du bør belage deg på å kun kjøre den for egen testing. Igjen, går ting for mye opp og ned så vil det skape irritasjon og frustrasjon, som gjør at spillerne fort velger seg et annet sted å spille.


    -Floyd.

    --
    Det finnes 10 typer mennesker;
    de som forstår binærtall, de som ikke gjør det, og de som forstår Grey code.

    Utlogget Floyd-ATC

    • Livstidsdiktator
    • Administrator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 542
    • Karma: +12/-0
      • MSN Messenger - floyd@atc.no
      • Vis profil
      • floyd.atc.no
      • E-post
    Sv: Bare lurte...
    « Svar #2 på: 13. April 2011, 17:07 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Minecraft er i seg selv veldig ressurskrevende (bruker mye CPU og RAM) så det bør da enten kjøres separat på en maskin som takler det, eller du bør belage deg på å kun kjøre den for egen testing. Igjen, går ting for mye opp og ned så vil det skape irritasjon og frustrasjon, som gjør at spillerne fort velger seg et annet sted å spille.
    Fant ut akkurat det, kjørte en hMod b135 server på samme maskin som jeg spiller på. Den tok en og en halv spiller før hele maskinen focka seg opp. Har testet serveren litt med Hamachi IP. Hadde tenkt til å stæle søsteren min sin maskin for å kjøre serveren på, men den klarer ikke å kjøre Star Stable 2 på den en gang (ikke det at jeg spiller Star Stable), så da går det i hvertfall ikke an å kjøre en Minecraft Server på den. Selv Minecraft Classic 0.30 virker ikke. Den har 32 MB skjermkort, Pentium III, 512 MB RAM, Windows XP. Søsteren min sin, altså.

    Min har ATI Radeon HD 4200 128 MB skjermkort (støttet av Pixel Shader), AMD Phenom II x2 550 Processor, MMX, 3DNow (2 CPU's) = ~3.1 GHz, ca. 2 GB RAM, Windows XP Proffesional 2002 SP3.

    Skal prøve å få leid [Rettelse: Stjælt] en skolepc eller noe sånt, men det kan ta litt tid før jeg får fikset det. Så da bestemte jeg meg for å lage en hjemmeside imens. Men hva slags FTP skal jeg bruke? Har prøvd FileZilla, men skjønte ikke en dritt.

    Alle skoler har en eller annen IT-koordinator som ofte har avdanket utstyr å kvitte seg med (les: maskiner som ikke kan kjøre nyeste versjon av Windows + Office) så det kan være et smart sted å starte hvis du trenger en maskin til å eksperimentere med. Neppe bra nok til Minecraft, men supert til å lære seg Apache/PHP/MySQL på. På den måten risikerer du ikke å hisse på deg noen :-)

    Når det gjelder FTP-klienter så finnes det en myriade å velge i mellom men generelt vil jeg anbefale deg å vurdere Secure Copy (SCP) istedet for FTP ettersom FTP kan være knotete å få til å fungere gjennom billige routere og dårlige brannmurer. Dessuten er SCP mye sikrere med tanke på brukernavn/passord. Google etter "WinSCP".


    -Floyd.

    --
    Det finnes 10 typer mennesker;
    de som forstår binærtall, de som ikke gjør det, og de som forstår Grey code.

    Utlogget Cybersyn

    • n00b
    • *
    • Innlegg: 2
    • Karma: +1/-0
      • Vis profil
      • localhost
    Sv: Bare lurte...
    « Svar #3 på: 15. April 2011, 17:32 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • prøver MySQL Community Server. Men FTP/SCP sliter jeg litt med. "Host Name" er vel domene? men "Port"? og "username" og "Password? og "Private key file"?



    Utlogget Oys

    • Minecraft-Operators
    • n00b
    • ***
    • Innlegg: 0
    • Karma: +0/-0
    • Når jeg blir stor vil jeg bli dinosaur.
      • Vis profil
    Sv: Bare lurte...
    « Svar #4 på: 19. April 2011, 11:18 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Dropbox er bra jeg hoster snart ei webside til morra mi,og da hoster jeg med dropbox og bruker dot.tk for å få et domene Link: http://www.dropbox.com/dot.tkHåper det hjelper Nettsida di da.Du bør nok få portforwarda serveren Hamachi er ikke det beste.Og vis du bruker laptop så bør du ikke prøve å hoste server på den. Laptoper bør ha ganske Gode specs før du prøver å runne server der. Og du bør ha en god Internettilgang.



    Utlogget Floyd-ATC

    • Livstidsdiktator
    • Administrator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 542
    • Karma: +12/-0
      • MSN Messenger - floyd@atc.no
      • Vis profil
      • floyd.atc.no
      • E-post
    Sv: Bare lurte...
    « Svar #5 på: 19. April 2011, 11:47 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • prøver MySQL Community Server. Men FTP/SCP sliter jeg litt med. "Host Name" er vel domene? men "Port"? og "username" og "Password? og "Private key file"?

    Det er community edition du skal ha ja, man bruker ikke penger på MySQL med mindre man baserer butikken sin på det.

    "Port" for SCP er normalt 22, samme som for SSH generelt.
    "Username" og "Password" bestemmer du selv på serveren, på en privat lekeserver bruker du bare root-brukeren og ferdig med den saken.

    "Private key file" er et alternativ til brukernavn/passord, dette er kjekt hvis du begynner å få mange servere å holde styr på eller skal sette opp automatiske greier. Til vanlig bruk, ikke tenk på det.

    Når det gjelder domene... hvis du vil bruke penger på dette så har jeg ingen gode råd med tanke på ISP, dette er en dilletjeneste som hvem som helst kan klare å levere. Det som skiller er pris og service, dvs. HJELP. Du må regne med å betale noen hundrelapper i året, men vær obs på at eget domene er ingen forutsetning for å kjøre egen server. Snakk med noen som allerede har sitt eget domene og spør dem om å legge til en record som peker mot deg. Eller bruk DynDNS. DNS var faktisk aldri designet med tanke på at absolutt hvert eneste lille firma skulle sitte med sitt eget domene, det var ment å være et hierarki.





    -Floyd.

    --
    Det finnes 10 typer mennesker;
    de som forstår binærtall, de som ikke gjør det, og de som forstår Grey code.

    Utlogget Floyd-ATC

    • Livstidsdiktator
    • Administrator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 542
    • Karma: +12/-0
      • MSN Messenger - floyd@atc.no
      • Vis profil
      • floyd.atc.no
      • E-post
    Sv: Bare lurte...
    « Svar #6 på: 19. April 2011, 11:55 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • EN ting til: Sørg for backup FØR du begynner å dille med alskens tjenester. Om du tar backup manuelt via SCP eller til en egen USB-disk eller HVA SOM HELST så sørg for at du i det minste har en kopi av oppsettet ditt på en eller annen måte sånn at når ting går helt bajs så står du ikke på bar bakke. Hvis du ser bort fra den klassiske harddisken som feiler, som root eller administrator er du til enhver tid bare noen få tastetrykk unna full katastrofe.

    Absolutt alle sitter der før eller siden.*

    Angående portforwarding, Minecraft er en veldig enkel protokoll å portforwarde så det er ingen grunn til å ikke fikse det. Minecraft er ganske lag-sensitivt og en IP-tunell introduserer latency (forsinkelse, dette gir en opplevelse av lag). Når det gjelder hardware så er det primært to ting som teller for MC: CPU-kraft til å trekke Java og RAM til å holde chunks i minnet. Før versjon 1.3 var søkeytelse på disk også fryktelig viktig men det har blitt bedre med nytt chunkformat. Ytelsesproblemene til en laptop gjelder gjerne andre ting som busshastighet mot skjermkort og slikt, så det behøver egentlig ikke spille så veldig stor rolle.

    *) minecraft.atc.no er sikret med backup av kartet mot lokal disk 3 ganger i døgnet, pluss LogBlock mot lokal MySQL, pluss TSM backup av hele serveren til en dedikert backupserver en gang i døgnet. Jeg har hentet tilbake filer fra TSM flere ganger allerede. Config-filer som ble ødelagt ved uhell, cuboid-data som gikk tapt pga. bugs, chunk-backups som var gått ut på dato og slettet... ingenting katastrofalt men ergelig om man hadde måttet lage ting på nytt.
    « Siste redigering: 19. April 2011, 12:00 pm av Floyd-ATC »


    -Floyd.

    --
    Det finnes 10 typer mennesker;
    de som forstår binærtall, de som ikke gjør det, og de som forstår Grey code.

    Utlogget Cybersyn

    • n00b
    • *
    • Innlegg: 2
    • Karma: +1/-0
      • Vis profil
      • localhost
    Sv: Bare lurte...
    « Svar #7 på: 21. April 2011, 00:59 am »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Okay, da TROR jeg at jeg har fått med meg hvordan man innstallerer SMF. Du uploader install.php til http://www.domene.no/install.php, ikke sant?



    Utlogget Floyd-ATC

    • Livstidsdiktator
    • Administrator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 542
    • Karma: +12/-0
      • MSN Messenger - floyd@atc.no
      • Vis profil
      • floyd.atc.no
      • E-post
    Sv: Bare lurte...
    « Svar #8 på: 21. April 2011, 16:21 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Det høres kjent ut ja


    -Floyd.

    --
    Det finnes 10 typer mennesker;
    de som forstår binærtall, de som ikke gjør det, og de som forstår Grey code.

    Utlogget Cybersyn

    • n00b
    • *
    • Innlegg: 2
    • Karma: +1/-0
      • Vis profil
      • localhost
    Sv: Bare lurte...
    « Svar #9 på: 24. April 2011, 16:49 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • Så,.. da må jeg vel bruke FTP/SCP til å uploade install.php?



    Utlogget Floyd-ATC

    • Livstidsdiktator
    • Administrator
    • Guru
    • *****
    • Innlegg: 542
    • Karma: +12/-0
      • MSN Messenger - floyd@atc.no
      • Vis profil
      • floyd.atc.no
      • E-post
    Sv: Bare lurte...
    « Svar #10 på: 27. April 2011, 18:32 pm »
  • [applaud]0
  • [smite]0
  • FTP (file transfer protocol) er en gammel metode for å overføre filer fra en maskin til en annen. Den åpner en kontrollforbindelse hvor kommandoer og returkoder sendes fram og tilbake, og deretter separate forbindelser for å sende data fram og tilbake. Alt sammen i klartekst slik at det er enkelt å avlytte.

    SCP (secure copy) er en nyere metode som benytter en kryptert (sikret) SSL-forbindelse og er enklere å få til å fungere gjennom brannmurer og routere.


    -Floyd.

    --
    Det finnes 10 typer mennesker;
    de som forstår binærtall, de som ikke gjør det, og de som forstår Grey code.