Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Emilpoika

Sider: 1 [2] 3 4 5
16
Dette emnet har blitt flyttet til Arkiv.

http://forums.atc.no/index.php?topic=1394.0

Kan hende jeg lager en rekke skilt i INFO-huset, men NPC-er eksisterer ikke lengre.

17
Minecraft / Nye områder, Edit: og nye tjenester av OPs
« på: 06. Februar 2014, 17:12 pm »
I vente på bukkit, (og en mulig utvidelse av kartet?) har jeg laget to løsninger på mangel av nye biomer.
Det er nye biomer ved /warp SW, men vi mangler fortsatt tilgang til Dark Wood.
Hvis du drar til /warp Dark_01 eller Dark_03 kommer du til en plains-biome som er endret slik at alle trærne og leaves til de trærne er endret til Dark wood og Dark leaves. På denne måten kan alle få tak i de nye tre-sortene.



Det har også vær mangel på byggeplasser, og løsningen er foreløpig slik:
1/4 av kartet er dekket av snø, og nesen ingen bygger der. Har tatt et gigantisk område og endret biomen.  slik at snøen er borte. Det er ved /warp Dark_02. (Vet at noen nye blomster også såawwnet der, så det er chunks som ikke en gang var generert der.)
Skal endre flere biomer i snø-delene av kartet til floweredforest og lignende, men gjør det kun sent på natta, for serveren har en tendens til å klikke hvis jeg tar hardt i ;)



Edit:
Vi OPs har mulighet til å endre biomes. Og jeg tenker at det sikkert er OK om dere lager petitions om å endre en biome i en allerede eksisterende region. Pass på at dere oppgir navnet på regionen korrekt, og at dere oppgir biome-navnet korrekt. "Ice Plains" og "Plains" er to forskjellige ting, og inen av dem heter "Furu-Biome" :P

Nå som jeg er på temaet: Det er en del villages uten vilagers. Hvis dere finner en slik dere vil ha, men den er tom for villagers, så kan vi spawne nye.
Dere kan også bygge en village selv, og lage petition om at vi skal putte villagers i den.

18
General discussion / Kæm sku ha trudd det
« på: 20. Januar 2014, 02:37 am »
Før jul fikk jeg en PS3 av Peer4, og untatt PC-en min er det første spill-konsoll jeg noen gang har hatt. (Vel, det er en PS2 på loftet, så den er vel tilgjengelig , men den kom hit lenge etter den ble utdatert, blir aldri brukt, og er faktisk ikke min)
Fikk samtidig "Black Ops II". Ifølge "Zero Punctuation" (som jeg setter min lit til) er det et "Spangargalwewe(eller lignenede)"-spill. Har spillt en del mulitplayer split screen, men ikke noe campain eller noe særlig singel-player eller "alene" online.
Vel, for litt under 12 timer siden kom Peer4 og Gadunt hit og lånte meg spillet "Heavy Rain", og ble nettopp ferdig. Ikke alt "gikk som planlagt", noe de som har spillt spillet sikkert forstår. Likte det veldig godt, og troen på spill og naratologien i spill. Det var imponerende grafikk (til tross for at jeg har sett PC-er som takler bedre, men ærlig talt...) men først og frems en fantastisk gripende historie. Kanskje introduksjonen kunne vært noe kortere, men la gå.

Hvem skulle tro at Emilpoiks noen gang ville bli å spille (og virkelig like) et annet spill enn killingfloor, minecraft og MOHAA ;)

19
Minecraft / Gud! Det var på tide, bukkit 1.5.2 er ute! :D
« på: 15. Juni 2013, 11:49 am »
Enderlig kan serveren oppdateres!
-Men kan hende jeg ikke selv blir å komme inn før i morgen :/

20
General discussion / Hvordan fjerne Snap.do (ReSoft Ltd.)
« på: 06. Mai 2013, 23:15 pm »
Denne irriterende søkemotoren (som stadig prøver å endre instillinger på datamaskinen, og spesielt i nettleseren) er vrien å fjerne hvis du ikke har vært borti lignende før. Først og fremst: Ikke last ned andre programmer for å fjerne Snap.do, det er bare en ond sirkel.

Den ville ikke fjernes via "programmer og funksjoner", og har ingen mappe i programfiler. Hvis man derimot finner prosessen i Oppgavebehandleren, ser man at prosessen som oftest er lagret i C:\Users\BRUKERNAVN\AppData\Local\Smartbar
Jeg klikket internasjonalt og lukket prosessen via Oppgavebehandleren, og slettet "Smartbar"-mappen rett etterpå. Så gjenoppdrettet jeg instillingene i nettleseren min.

Er det noen som har hatt Snap.do eller vet om det er lurere måter å fjerne den på, kommenter gjerne.
Misenker du dette kan være skadelig for andre deler av datamaskinen, utdyp deg gjerne! :D

Edit:

Trinn for trinn:
1. Trykk Ctrl+shift+Esc for å åpne oppgavebehandleren.
2. Velg "Prossesser" øverst i vinduet
3. Let fram prosessen i listen og trykk på den
4. Velg "Avslutt prosess" nederst til høyre og velg "avslutt prosess" i advarselen som kommer opp
5. Trykk Windowstast+R og "kjør"-vinduet kommer opp. Skriv inn "%appdata%" (uten gåsøgner, selvsagt) og trykk OK.
6. For windows 7 og nyere: Trykk på "Appdata" øverst i adresselinjen.
For eldre Windows-versoner: Trykk på adresselinjen og redigert bort "\Roaming", slik at du kommer til appdata-mappen.
7. Åpne mappen "local" og bla ned til du finner "Smartbar"-mappen.
8. Slett denne mappen. (NB. Du må ha lukket alle nettlesere først, og avsluttet prosessen som i steg 4)
9 Gå inn på nettleseren og sett instillingene til det du ønsker. (fremgangsmåten varierer fra hver nettleser, du må f.eks. også endre søkemotor i google chrome)

Ferdig!

21
Minecraft / Bare en liten ting ang. CP
« på: 10. Mars 2013, 16:18 pm »
Er det mulig at "/cp 2" blir gjort til standard instilling, istedet for "/cp 1"
Man plasserer flere beskyttede kister enn offentlige. Derfor virker det logisk. Et stort pluss er det også at de nye spillerne ikke glemmer å beskytte kistene sine.

22
Minecraft / Veggen. - Offentlig vegg i spawn for spillere.
« på: 22. Februar 2013, 22:29 pm »
Speed spurte meg i chatten om en "Vegg". Ante ike hva han bablet om, men vi kom fram til at vi trengte en vegg.
Veggen er i nærheten av spawnbygget (Ut av bygget, til venstre, og til høyre).
Det koster 32 diamonds å få noe på veggen. Lag peititon.
Foreløpig er det et skil der: "Krepsfinn, For, OP!" - Gjett hvem som kjøpte det skiltet.
Forøvrig: Kun et skilt per spiller. Tenk gjerne ut hva som skal stå på det, og at det faktisk får plass på et skilt ;)

23
Minecraft / Revurdering av Regn, snø, lyn og torden
« på: 20. Februar 2013, 19:50 pm »
Hva med en revurdering av "Regn, snø, lyn og torden"?
Det er ikke det at jeg hater denne effekten mer enn noe annet, men den blir plagsom i lengden.
Jeg syns det er alt for mye regn, og det lager mye lyd. "lok vah" fjerner dette i noen sekunder, og så kommer det tilbake.
Jeg har en macro som sier lok vah hvert femte sekund, men etter at "lok vah"-effekten er ferdig kommer regnet tilbake før det kan forsvinne igjen. Skikkelig jojo-effekt.
Jeg likte idéen med "/pray sunshine". Spesielt fordi man ikke er nødt til å ha en operator på, akkurat som med "lok vah".

Det er poenget med denne avstemmingen. Den varer i 30 dager, og resultatene blir offentliggjort da.

-Kjør debatt!

24
Minecraft / It's on! (Mona lisa pixel art)
« på: 10. Februar 2013, 15:27 pm »
Dette blir kankje mitt neste store prosjekt:

(Klikk på bildet, det er allerede konvertert til blocks)
Det blir bare 36864 blocks :D
Vi startet å bygge for et halvt år siden, men har hatt en laaaang pause.
Nå bygger vi på den igjen! :D
x: 0
z: 4500
på det dynamiske kartet for de som er intressert.
Det er ingen wartp, men det er mulig å gå der fra Em_7.

25
Minecraft / Jada, jeg er n00b. (ang. TP til negative verdier)
« på: 10. Februar 2013, 13:58 pm »
To ting. Når OPs bruker tp-kommanoene er det en modifisrt verson av den vanlige tp-kontrollen. Merk: Jeg snakker ikke om /tpa-kommandoene.
Vi kan bruke /tp Gadunt for å komme til henne. Vi kan bruke /tp Chatterboxen gadunt for å få cahtterboxen til gadunt. Det siste alternativet er å bruke /tp x z (y-kordeinaten , som er høyden, brukes ikke)
Dette funker flott hvis vi prøver..
/tp 3500 3500
.. Da kommer vi til disse kordinatene. Derimot funker ikke det hvis vi skriver..
/tp -1500 -1500
 Hvordan teleporterer jeg til negative verdier?

Den andre tingen:
Når jeg prøvde meg fram brukte jeg /tp 0 0, og begge gangen klikket serveren :/

26
Minecraft / Nytt kart eller?
« på: 24. Januar 2013, 06:34 am »
Now, here's a long and boring post for you all! :D

Når versjon 1.3.0 kommer ut (muligens rundt månedskifte release dato er 1. august), så lurte jeg på om vi skulle foreta noen endringer på serveren sånn generelt.

Jeg tenkte da på om vi skulle starte med nytt kart, eller ha det som vi har nå. Andre ideer?
I motsetning til det dere forventer, er ikke dette en direkte avstemning, men mer et forslag.
Det er mange som har spurt om vi kan bytte kart, og det kan være lurt å poengtere at flere av dem er nye/skjeldne spillere. Riktig nok er det en felles steming blandt flere av spillerne at de ønsker et nytt kart, men ikke miste det de har bygget. Det er flere som har spurt meg om jeg kan opptrette en tråd i forumet for dette. (Enten fordi de ikke vet hvordan de skal høres overbevisende/argumenterende ut. Eller bare fordi de ikke gidder)
Jeg vil poengtere hvilke konsekvender det å bytte kart har, så kan man eventuellt legge inn sin egen mening her etter å ha lest tråden.

For det førte kan jeg nevne at grunnen til at vi fikk et nytt kart forrige gang var:

  • Praktiske problemer med masse "metadata" som refererte til den gamle verdenen, slik som kister, regioner, portaler, logblock-data og en masse annet. Noe av dette lå i MySQL og flate tekstfiler som kunne konverteres med litt scripting, men andre ting lå i proprietære db-filer som ikke uten videre lot seg endre på.
  • Mye SØPPEL bygget av folk uten estetisk sans, slik som digre glass-greier midt ute i vannet, digre klumper midt oppe i lufta, trange ubeboelige byer og ting som var delvis griefet i stykker og forlatt.
  • Endel idioter hadde spawnet/duplisert tonnevis med diamanter og andre ting som er ment å være vanskelig å få tak i. Uansett hvordan man tok tak i dette problemet så ville det bli urettferdig for noen.
  • Verden var begynt å bli ganske utarmet, og siden den stammet helt tilbake fra ALPHA så eksisterte ikke nye materialer og andre ting som har blitt lagt til i spillet senere på naturlig vis. Som f.eks. landsbyer.
  • Gamle bygg laget av inaktive spillere blokkerte plassen for nye spillere slik at disse måtte reise flere kilometer fra spawn for å finne seg en ledig plass. Frustrerende.

Hvilke av disse punktene stemmer med dagens situasjon? Sjokkerende mange, faktisk.
Det er bygd utrolig mye søppel, noe som i det siste ikke har vært et problem. Det er bare for en OP å lage petition for så å få fjernet det etter litt diskusjon med eieren/de andre OP-ene. PRoblemet er at flere (de fleste faktisk) av tingene ikke er logblock på, så det er veldig vansklig å vite hvem som ar bygd flere av tingene. Derfor blir man nødt til å bruke world-edit når man fjerner byggene. Dette ser ikke alltid særlig bra ut når man er ferdig. En annen ting som er verdt å nevne er at det er 19 petitioner åne, 15 av dem er avstemninger jeg har startet om bygg som burde rives. I løpet av tiden de har vært åpne, og alle timene de andre OPsene har vært på serveren, har kun 3 av dem blitt kommentert. Hvis det fortsetter slik, vil jeg påstå det trengs en oppfriskning i OP-medlemmene.
På punktet med  "Endel idioter hadde spawnet/duplisert tonnevis med diamanter og andre ting[...]" vil jeg nevne at creative-forsøkene også har satt store mengder diamanter og lignende i omløp, som ikke en gang er brukt x-ray for å lete fram, men snarere plassert/minet av enkelte spillere. Dette har vært en volsom knekk for økonomien på serveren. Litt juks må man regne med. Jeg sniker meg med gjevne mellomrom inn på spillere for å forsikre meg om at de ikke bruker x-ray, men sjokkerende ofte gjør de det.

Verden har begynt å bli ganske tynn, og mange påstår det ikke er ledige plasser å bygge. Dette er feil Det er soore deler av kartet som fortsatt er øde og ugenerert. -Men det er likevel for lite med tanke på at f.eks. emralds kun genereres i relativt nye deler av kartet, og dette kommer alltid til å bli værre etterhvert som minecraft-updates kommer. (Det er bare å se på antalle ubebodde jungler på serveren, så forstår du hva jeg mener...)

Gamle bygg laget av inaktive spillere er noe man må regne med. Like vel er det frustrerende å se etterlatte bygg som har blitt griefet, men logblocken er borte for lengst. Man kan ikke fjerne bygget, men man kan ikke reparere det heller. Det er alt for mange slike bygg på serveren nå. Hva med å la logblocken vare lengre, mye lengre enn det det gjør nå, når vi starter et nytt kart?

Sånn, det var noen av argumentene vi ble konfronert av forrige gang.
Forøvrig kan jeg nevne at kartet kom ut i slutten (og da mener jeg virkelig slutten) av 2011. Kartet er derfor ikke særlig gammelt, sammenlignetmed det forrige kartet. Det er heller ikke direkte nytt, og det kan være lurt å spørre seg selv om vi vil at kartet skal se like stygt ut som det forrige før vi bytter det.

Det argumentet alt står å henger på angående å skaffe seg et nytt kart er at man misterdet man har bygget. -Eller gjør man det?
Jeg foreslår at vi kjører to kart, slik at OPs kan bruke WE og flytte ting inn igjen, så lengde det ikke er en form for urimelig bygg. Bygget som jeg desedert har brukt mest tid på er den kinesiske muren (kanskje det bygget som er brukt mest tide på på serveren) kan med andre ord ikke flyttes inn i det nye kartet. Flere av de tingene som er i spawn kan derimot byttes; Flere ting som pixel-art, slott og lignende kan flyttes til ett nytt kart.'


Now, was that a long and boring post for you?

Edit: Min mening angående forrige gang vi byttet kart:
For å beholde de tingene som gjør denne serveren bra var vi nødt til å ha en kart-reset, bare les http://goo.gl/YuCda.

Edit 2: State of the map:

27
Arkiv / Det dynamiske kartet
« på: 22. Januar 2013, 15:54 pm »
Var en tur innom http://dev.bukkit.org/server-mods/dynmap/ og så denne delen:
Sitat
Chat messages are visible (as balloons or in a chatbox) on the map.
Map viewers can chat to players in-game.
Tenkte det ville være flott om chatten var synlig på kartet, men syns ikke det hørtes bra ut om det betyr at folk på kartet kan snakke med de på serveren. Da ender vi sikkert med enda en IRC-spam-periode. (Jeg likte IRC-chatten også, forsåvidt. Den trengte bare littadministrasjon).

Kort og godt: Ville det være mulig å gjøre chatten synlig på kartet?

28
Minecraft / Macro/keybind-utveksling
« på: 14. Januar 2013, 22:43 pm »
Mange som igjennom tiden har prøvd å bruke kreative meldinger som "!kit", "!unban" og lignende etter å ha sett mine hurtige meldingene. Grunnen til at jeg kan skrive dem i farger er fordi jeg er OP. (Edit: Derfor er det også mange "&6" for at ting skal komme i forskillige farger.)
Grunnen til at jeg skriver dem så hurtig er fordi jeg ruker noe som kalles en macro/keybind mod. (Mumfrey sin, for å være spesefik)
Her er noen av de macroene jeg bruker, bare for å utveksle ideer om hvilke macros som er lure å ha, og hvor det er lurt å ha dem.

Noen få generelle retningslinjer:
| = Skiller en kommandoe fra en annen
$$! = Sender ikke meldingen umiddelbart, men skriver den klar inn i chatten for deg, så du selv bare trykker enter. Dette er lurt, for da gjør du ikke feil.


Praktiske macros
Den aller beste macroen noen sinne:
Plassering : "C"
Hva den gjør: Så lenge du holder den inne så blir du å sprinte så lenge du holder "w" nede. På den måten slipper man å uendelig dobbeltklikke på "w"
Macrotype: Key State Macro
Key down: $${sprint}$$
Key Held: $${sprint}$$
Key Up: $${unsprint}$$

På V:
/warp $$!

På B:
-Ikke noe problem ;)$$!

På F:
/warp Em_$$! (Det er samme plass som jeg har "/home", men det er best å bruke warps når man er VIP fordi det ikke er en cooldown)

På G:
/give $$!

På H hadde jeg tidligere "/god|/heal", men dette kommer nå automatisk når jeg logger inn.

Num 6 - Kjempesmart måte å plassere forhåndsskrevne skilt!
$${PLACESIGN(Lag region som,dekker bygget/,området, -Emilpoika)}$$

Num 7/8
"//hpos1"/"//hpos2"
-Veldig raskt og effektivt for de som bruker World Edit. Vanlige brukere kan også bruke disse når de markerer områder.

"-" på numLK
lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|lok vah|$${wait(10)}$$|
Stanser regnet en stund for hver gang. (Edit: Skal snart lage en loop for den)

Piltast "opp"
//replace 1234$$!

Høgre piltast:
/spawn $$!

På scroll-knappen og "J"
/jumpto

T
/tp $$!

U
/lb rb selection since 0 player$$!

I
/afk (idle)$$!
(Hysj, den er hemmelig)¨

O
/o $$!

P
/vanish

'
//drain $$!

W
/butcher





Lærerike macros:
På Z:
&4Røde &bspillere: skriv "&6/rules&b", og fortell &2meg&b (eller en annen &2OP&b) regel nummer 2.$$!

På X:
&bFor info om &eVIP&b status, se &6http://goo.gl/X9RtD&b .$$!

Hadde egentlig macroen for OP på C, men har med et uhell slettet ATC-dokumentet. Dermed har jeg mistet masse av informasjoenen jeg har skrevet ned fra/om ATC.

På ","
&b For å lære deg om regioner se &6/help region&b, &6/warp region&b eller &6http://goo.gl/2PSr6$$!

På "BACK"
&b Hvis noen er bannet og ønsker å klage, må de gjøre dette i forumet,&c ikke på serveren.$$!

På "-":
&bWelcome to the ATC server. For english rules, type &6/warp engrules&b. Read them, and contact me;)$$!

På "Num 1"
&bSkriv "&6/cp 2&b" før du plasserer en kiste. Da blir den privat$$!

Num 2
&bFor å få byggetillatelse, (å gå fra &4restricted&b til &fGuest&b) må du lese &6/rules$$!

Num 3
&bFor å få hjelp av en &2OP&b eller &9Admin&b, se &6/help pe&b. For video, se &6http://goo.gl/dNREx$$!

Num4
&bSe &6/kit&b for en liste med mulige kits. Man kan f.eks. skrive &6/kit tree&b for å få oak wood$$!

Num 5
&bKanskje du får svar på spørsmålene dine, hvis du leser svarene du har fått på spørsmålene dine?$$!

Num 9
&bHer er mer info om petitions, da forstår du systemet bedre: http://goo.gl/qwLnu$$!

*
&bSkriv &6/who&b for å se en liste med påloggede spillere.$$!

+
&bHvordan bli med i forumet med tre enkle steg: Klikk deg inn på &ehttp://goo.gl/Tn8dm$$!

Num 0
&bBruk &6/seen <Spillernavn>&b for å se når spillere sist var innlogget, og når de joinet ATC$$!

VEnstre piltast
&bNår du skal registrere deg på forumet, bruk instruksjonene her: &6http://goo.gl/Tn8dm$$!

0
&bVi har 5 ranker på serveren: &4Restricted&b, &fStandard&b, &eVIP&b, &2OP&b og &9Admin&b.$$!



Noen egne idéer?

29
General discussion / Godt nyttår! :D
« på: 31. Desember 2012, 20:17 pm »
Tenk, vi overlevde 2012, også.
Ønsker dere alle et fortreffende år, med mye minecreaft-spilling ;)

Edit: Gadunt hilser også.

30
ATC-Pjatt / Det store biblioteket
« på: 06. November 2012, 22:44 pm »
"Det store biblioteket"...
Hva om vi lager en tråd med den tittelen, der vi kan poste skriv (Velg sjanger selv, men det burde være litt lengre en et/to avsnitt) som vi skriver opp igjennom tiden. Det trenger ikke å være om noe spesielt tema, omså bare et arbeidskrav/eksamensoppgave/skriveoppgave på skolen osv..
Skulle hatt min forrige datamaskin her :/ Da kunne jeg startet forumtråden med noe av det jeg skrev i fjord.
I'll go first. Var for en god stund siden i kontakt med noen som mente at det var noe galt med samfunnet, og at han kunne klart seg uten det. Slike folk er ikke rebeller, fordi det forutsetter at de setter seg imot noe konkret i samfunnet. Disse folkene er heller ikke "dype" eller "filosofiske". De er, etter min mening, irriterende narrer. Etter å ha lest "Sofies Verden" har jeg endelig kommet fram til hvordan man virkelgi kan si at de er irriterdene/narrer som et faktum.

Hvis dere noen ganger skulle være så uheldig å møte en av disse snylterne på samfunnet, husk:
(Jeg markerer med fet skrift selve konklusjonen, men legger live vel til begrunnelsen, hvis noen er nyskjerrig/forstår hva jeg snakker om)




Rebell eller narr?

Først litt info om Georg Wilhelm Friedrich Hegel: Han var en tyst Filosof som prøvde å bruke logikk for å få filosofen tilbake på et nivå som ikke var så "åndelig", men også fysisk.

"Når Hegel snakker om "verdensånden" eller "verdensfornuften", mener han summen av alle menneskelige ytringer. For bare mennesket har "ånd". I denne betydningen kan han snakke om verdensåndens gang gjennom historien. Vi må imidlertid ikke glemme at det er menneskenes liv, menneskenes tanker og menneskenes kultur han da snakker om."
( http://goo.gl/1Jfzv )

--------------------
Indirekte sitat fra Sofies Verden:


Hegel la vekt på det han kalte de "objektive" makter. Med det ment han familien og staten. Du kan kanskje si at Hegel myste til enkeltindividet. Han mente at individet var en organsik del av fellesskapet. Fornuften eller "verdensånden" var noe som først og fremt ble synlig i samspillet mellom mennesker.

Fornuften fremtreer fremfor alt i språket. Og språket er noe vi blir født inn i. Det norske språket klarer seg utmerket uten Herr Hansen, men Herr Hansen klarer seg ikke uten det Norske språket.Det er derfor ikke enkeltindividet som danner språket, men språket som danner enkeltindividet.

Slik som et individ blir født inn i et språk, blir det også født inn i sine historiske fordutsetninger, og ingen har noe fritt forhold til slike forutsetninger. Den som ikke finner sin plass i staten, er derfor et uhistorisk menneske.

Denne tanken var også viktig for de store filosofene i athen: Like lite som Staten kan tenkes uten borgerne, kan borgerne tenkes uten staten.

Ifølge Hegel er staten noe mer enn den enkelte borger. Den er til og med noe mer enn summen av borgerne.
Ifølge Hegel går det altså ikke an å "melde seg ut av samdunnet".En som bare trekker på skuldrene av det samfunnet han eller hun lever i og vil "finne seg sjæl", blir derfor en narr.


Det er nemlig ikke individet som "finner seg sjæl", men "Verdensånden".
Verdensånden vender tilbake til seg selv i tre trinn, man kan også påstå at den "blir bevvist seg selv":
1. Verdensånden blir bevisst seg selv i individet. Dette kaller Hegel "den subjektive fornuft"
2. En høyere bevissthet når verdensånden i familien, samfunnet og staten. Dette kaller Hegel "Den objektive fornuft", fordi det er en fordnuft som fremtrer i samspill med andre mennesker.
3. "Den absolutte fornuft" når verdensånden i kuns, religionen og filosofien. Av disse er filosofien den høyeste fornuft, forde i filosofien reflekterer verdensånden over sin egen virksomhet i historien. Det er altså først i filosofien at verdensånden "møter seg selv"

Skrevet av Emil Fridtjof Thomassen Kruke






Skriv gjerne svar, eller bare si om du forstod/ikke fordtod det jeg har skrevet

Sider: 1 [2] 3 4 5