For dere som er ganske nye med redstone, her er noen forskjellige dingser som du ofte finner i redstone-system:
Logiske porter - Bolske logiske porter er basert på bolsk algebra. Utgangen vil bli 1 om inngangene følger reglene algebraen trenger for å være sann. Litt tuklete forklart. (les:
Logic gate -> Logic gates and hardware)
NOT port - Bare 1 inngang, grunnsteinen av alle logiske porter.
Utgangen vil alltid være det motsatte av inngangen.
Kan plasseres på utgangen til en annen logisk port for å gjøre den negativ - NAND, NOR, XNOR, NIMPLIES og CNIMPLIES.
En negativ/motsatt NOT port kalles en diode eller gjentager.
AND port
Utgangen vil bli 1 bare om alle inngangene er 1.
OR port
Utgangen vil bli 1 om en av eller begge inngangene er 1.
XOR port
Utgangen vil bli 1 om bare én av inngangene er 1.
NAND port
Utgangen vil bli 1 om bare en elller ingen av inngangene er 1.
NOR port
Utgangen vil bli 1 bare om ingen av inngangene er 1.
XNOR port
Utgangen vil bli 1 om begge eller ingen av inngangene er 1.
IMPLIES port - Materiell implikasjon
Utgangen er 0 bare om inngang 2 ikke er 1 når inngang 1 er 1.
CIMPLIES port - Omvendt implikasjon
Utgangen er 0 bare om inngang 1 ikke er 1 når inngang 2 er 1.
NIMPLIES port - Materiell negativ implikasjon
Utgangen er 1 bare om inngang 2 ikke er 1 når inngang 1 er 1.
CNIMPLIES port - Omvendt negativ implikasjon
Utgangen er 1 bare om inngang 1 ikke er 1 når inngang 2 er 1.
Latcher og Flip-Flop'er - En latch eller flip-flop er en slags bryter som bruker logiske porter for å holde utgangen til det inngangen har vært, som på en måte lagrer inngangssignalet. En latch er level-utløst. Det vil si at den endres hver gang inngangsisgnalet skrus på. En flip-flop er edge-utløst, slik at den endres hver gang inngangsignalet endres (når det skrus på og når det skrus av).
RS NOR latch (Set-Reset)
Når inngang 1 aktiveres vil utgang 2 aktiveres og forbli på, samtidig som utgang 1 deaktiveres og forblir av.
Når inngang 2 aktiveres vil utgang 1 aktiveres og forbli på, samtidig som utgang 2 deaktiveres og forblir av.
T latch eller T flip-flop (Toggle)
Utgangen vil bytte tilstand hver gang inngangen aktiveres.
D latch eller D flip-flop (Data)
Utgangens tilstand vil endres til inngang 1's tilstand når inngang 2 blir aktivert.
Andre greier
Redstone sender
Pga. en collision box-bug er det mulig å sende trådløse redstone-signaler. Senderen er en rekke av tre tynne glass-plater. Om du skyter en pil på den ene enden av glassplaterekken vil den sende et signal til mottakeren som da aktiveres. Om du skyter en pil på den andre enden, vil den skrus av.
Redstone mottaker
Mottakeren består av en evig redstone sirkel som sender ut puls-signaler som aktiverer en sticky piston med en glassplate oppå, og oppå den igjen står det en båt. Når mottakeren får et på-signal, går båten igjennom glassplaten og aktiverer en trykkplate. Når den får et av-signal ignorerer ikke båten lenger glassplaten, og vil begynne å gå opp og ned og opp og ned igjen. Se
http://www.youtube.com/watch?v=ynhfAt-4U5IBUD (Block Update Detector)
Sender ut et signal når det skjer endringer/oppdateringer i nærheten.
PD (Particle Detector)
Sender ut et signal når den blir truffet av en partikkel, som f. eks. regn/snø, knust splash-potion, vannplask, bobler etc.
Puls-generator
Sender ut et puls-signal når inngangsignalet endres (edge-utløst).
Puls-forkorter
Forkorter lengden inngangsignalet er på og sender det til utgangen. Som en level-utløst puls-generator.
Puls-forlenger
Forlenger lengden inngangsignalet er på og sender det til utgangen.
Edge-detektor
Sender ut et puls-signal når signalet stiger (0->1) eller faller (1->0).
Bare spør om det er noe mer du lurer på